Første Terex fra Volvo

REKEFJORD (AT.no): Med 65 tonn i kassa er Terex-tipptrucken til Risa AS på vei med nok et lass stein opp til knuseren i steinbruddet til Rekefjord Stone AS. Maskinen er den første Terex-tipptrucken Volvo Maskin AS selger i Norge, og at Risa skulle bli kunde, er langt fra tilfeldig.

Klaus Eriksen

11.10.16 14:58

 

Risa er innleid i steinbruddet til Rekefjord Stone AS helt sør i Rogaland, der én av oppgavene altså er å transportere steinen til knuseren. Hele sommen 2016 har maskinen vært i drift.

Volvo kjøpte Terex

Men aller først: Vi spoler tilbake til desember 2013.

Da kom nyheten om at Volvo Construction Equipment (CE) hadde fått akseptert et bud på dumperdivisjonen til Terex. Nyheten fanget stor interesse i kontorene hos Volvo Maskin AS på Mastemyr. Tipptrucker var på mange måter en savnet maskintype etter at anerkjente Kockum og Euclid tidligere hadde vært i Volvo-systemet.

Da Terex-oppkjøpet ble godkjent av konkurransemyndighetene i juni 2014, solgte Volvo Maskin italienske Perlini-tipptrucker i Norge. Men den italienske maskinen fenget ikke voldsomt i markedet der Cat og Komatsu er de dominerende merkene.

GODT SAMARBEID: Risa og Volvo Maskin har tett samarbeid. Fra venstre: Bjarne Risa, David Kristianslund, Bjørn Risa, Jan Harviken, Frank Sundfør, Kjetil Friestad, André Gulholm, Tor Anders Skjæveland, Ove Folkvord. Bak: Svein Jåstad. Foto: Klaus Eriksen

LANG ERFARING: Fører Frank Sundfør finner seg godt til rette i maskinen. Før har han kjørt tipptrucker med ekstra lydisolering (bl.a. doble glass) hos Titania. Terex-trucken har enkle glass, og det er naturligvis en viss forskjell. Foto: Klaus Eriksen

Hadde en forhandler

Likevel var det ikke bare å forsyne seg av «matfatet» for Volvo Maskin. Motorsalg (nå Bulder) hadde nemlig agenturet på rammestyrte dumpere og tipptrucker fra Terex i Norge, og Volvo CE valgte å trå varsomt i forhold til det eksisterende Terex-forhandlernettet i de ulike landene.

Etter hvert har noen Volvo-forhandlere imidlertid fått tilgang til Terex-maskinene, blant annet den norske.

- Det viste seg at Bulder ikke hadde eksklusivitet i avtalen sin med Terex, og dermed kan både Bulder og vi selge maskinene, sier markedssjef David Kristianslund i Volvo Maskin AS.

Han påpeker at forholdet til Bulder er godt, og at selskapene er innstilt på et samarbeid der det er naturlig. Volvo Maskin er kun interessert i å selge tipptruckene til Terex, og ikke de rammestyrte dumperne.

Så langt er kun to Terex-modeller tilgjengelige i Norge, TR 70 (65 tonn lastekapasitet) og TR 100 (91 tonn).

TR 45 (41 tonn) og TR 60 (55 tonn) klarer ikke Steg IV-kravene som gjelder for disse maskinene. Kristianslund sier 40-tonneren er spesielt interessant i Norge, og at den vil komme «en gang» i fremtiden.

Service viktigst

Salgs- og produktsjef for dumpere og store hjullastere i Volvo Maskin, André Gulholm, er meget godt fornøyd med den første Terex-leveransen. Nå kan nemlig Volvo Maskin ta med interesserte kunder til Risa-trucken i Rekefjord for å teste den og se den i aksjon.

FAKTA: Tipptrucker hos Volvo

1982: Volvo kjøper Kalmar Kockum og fikk tipptrucker i programmet. Den største hadde 60 tonn nyttelast. Maskinene går etter hvert over i Euclid-systemet.

1984: Volvo kjøper 50% av Euclid fra Clark, og selskapene danner et JV under navnet VME året etter. Tipptruckene er en del av pakken.

1993: Hitachi kjøper seg inn i VME, tar gradvis over selskapet og overtar 100% i 2000. Tipptruckene forsvinner fra Volvo-systemet.

2003: Volvo Maskin AS i Norge tar inn italienske Perlini, og den første ble levert til LNS. Senere tok også Volvo-importører i andre land inn Perlini-truckene.

2014: Etter Volvo CE-oppkjøpet av Terex Trucks, dabber interessen for Perlini av, og fra 2016 er det Terex tipptrucker som gjelder for Volvo Maskin.

2016: Første Terex-tipptruck levers av Volvo Maskin AS i Norge. Kunde er Risa AS.

Vis Mer
- Tipptrucker trengs for Volvo Maskin. Det er ikke et volumprodukt, men det er et viktig produkt. Nå har vi det vi trenger, minus veihøvler og dozere, for å levere alt bortsett fra tungt gruveutstyr, sier Gulholm.

Han sier spenningen med det nye produktet var mest knyttet til om Terex kunne oppfylle Volvo Maskins strenge krav i forhold til ettermarkedet. Etter å ha besøkt fabrikken i Skottland, og testet ut deleleveransen, kom overbevisningen om at dette holder mål.

- Vi bestilte en del til Risas tipptruck på en torsdag, og dagen etter var denne på plass og klar for montering, sier Gulholm.

Et liv med tipptrucker

Jan Harviken ved Volvo Maskins avdeling på Hamar var også med på turen til Skottland. Han har lang historikk med tipptrucker etter å ha jobbet både med Kockum og Euclid sammen med sin far Hans Harviken. Jan Harviken får en sentral posisjon i nysatsingen i Norge, og han gir tommelen opp for Terex-truckene.

- Det første jeg så etter da vi prøvde maskinene i Skottland, var hvordan retarder og forstilling fungerte. Bremser og styring er selvfølgelig helt avgjørende, og konklusjonen er at det ser solid ut, sier Harviken.

OPPLASTING: Terex-trucken lastes med en Volvo L350F. Terex-maskinen tar ca. 60% mer nyttelast enn A40-dumperen som også brukes til transporten. Foto: Klaus Eriksen

 

SERVERTE: Bjørn Risa i Risa AS fikk æren av å dele opp den første Terex-kaken Volvo Maskin har kjøpt. Foto: Klaus Eriksen

- Basert på tillit

Risa-konsernsjef Bjørn Risa sier dette er første gang selskapet kjøper en Terex-dumper. Han påpeker at Risa og Volvo Maskins mangeårige samarbeid var avgjørende for avtalen.

- Dette er kun basert på tillit. David (Kristianslund i Volvo Maskin, red.anm) garanterte at denne skulle være bedre i produksjon, bruke mindre diesel, ha billigere serviceavtale og billigere i pris enn de vi har. Da bestilte vi en med en gang, og var egentlig aldri i tvil ettersom Volvo Maskin står for oppfølgingen. Det er apparatet rundt som er viktig, ikke merket på maskinen. Dette er bare en utvidelse av det gode samarbeidet vi allerede har, sier Risa.

Hos Rekefjord Stone går Terex-trucken i spann med en Volvo A40 rammestyrt dumper. Terex-maskinen holder samme fart som Volvo-dumperen opp bakken til knuseren, men tar ca. 25 tonn mer (62,5% mer) pr. tur.

Da AT.no var på plass i august, hadde maskinen gått nesten 500 timer. Den begynner med andre ord å bli «innkjørt», og førerne begynner å bli kjent med den. Høsten 2016 foretas det nøye målinger av forbruk, tidsbruk og dekkslitasje. Risa sier han er spent på analysene. Det er sikkert teamet til Volvo Maskin også.

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Anlegg