Eneste av sitt slag

Da Olav Hæreid fra Årdalstangen og sønnene Torstein og Jørgen skulle ha ny brøytebil ville de ha det optimale på alle fronter. Resultatet er en Scania det ikke finnes maken til.

Espen Braata

25.12.16 12:53

 

De brøyter hele fylkesvei 53 fra Årdal og til Tyinkrysset. En veistrekning hvor det både er bratt, smalt og kronglete. Og ikke minst – på fjellet føyker snøen fort inn i veien. Det er nesten en evighetsjobb.

Derfor hadde de en del krav og ønsker da skulle kjøpe ny bil. For det første skulle det være løfteboggi, firehjulstrekk, retarder og størst mulig motor. Samtidig som den burde være så høy som mulig.

Ringte alle

Torstein Hæreid ringte alle leverandørene. Til slutt satt han bare igjen med Scania. Fra vanlig samlebånd kunne de levere en 490 hester med 4x4 og løfteboggi. Men etter mange år med Volvo fristet det med en V8. Og helst ville de ha svensk bil.

Etter en del sjekking, viste det seg at det var mulig å få V8 - den største med 730 hestekrefter.

Riktignok var kombinasjonen med 730 hestekrefter og 4x4 bare tilgjengelig med Euro 5-motor. Men hvis noen forutsetninger var oppfylt, var det mulig å søke dispensasjon for å registrere en ny bil med Euro 5.

UNIK: Scania 730 4x4 med løfteboggi og retarder. Foto: Marius Nøss, Maur Bilpåbygg.

Lang prosess

Nesten ett år tok det fra de bestilte bilen til den kom til Årdalstangen. Den ble akkurat så bra som Torstein Hæreid hadde håpet.

På grunn av firehjulstrekken og den store motoren, har akselavstanden blitt 410 cm. Det er rett og slett for at det skulle bli nok plass til forsterket fordelingskasse tilpasset motormomentet, oljekjøler til fordelingskassa og drivverk.

Komplett brøytebil

Under bilen henger det også et Mählers høvelskjær. Det har felles styring med frontplogen hvor også Mählers har levert brøyteplate. Plogen som brukes mest er også ny og kommer fra GMI.

Aller helst ville Hæreid-herrene ha bil med helluft. Det kunne ikke Scania levere. Derfor ble det parabelfjærer foran.

Ble lang og tung

- Alle de ønskene og kravene vi hadde er innfridd. Baksiden av medaljen er at den har blitt både lang og tung, sier Torstein Hæreid. Påbygget på bilen er levert av Maur Bilpåbygg.

Fordi veien er smal og svingete var det ikke alltid like gøy å måtte rygge tilbake tidligere. Nå er ikke det noen utfordring lenger. Å høvle går også like fint – både i motbakke og utfor.

Olav Lægreid er underentreprenør for Opedal Drift på fylkesvei 53. De har to hjullastere og to brøytebiler som går på fjellet, mens en tredje går nede i bygda. Den nye bilen er det fire mann som deler på å kjøre.

Ingen er i tvil som hvilken som er «gromvogna».

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Anlegg