Blokkerte tunnelen da de fikk sparken

Underentreprenøren reagerte på sjokkbeskjeden med å parkere en stor anleggsmaskin like innenfor tunnelåpningen i Sørkjosfjellet på nye E6 i Troms.

Ola Solvang, journalist i Nordlys

11.01.17 16:37

 

På kvelden mandag 9. januar ga Skanska beskjed om at kontrakten til 70 millioner kroner ville bli hevet. Nordreisa-firmaet Klasvoll Maskinstasjon har vært med på laget helt siden Skanska overtok som hovedentreprenør etter OSSA-skandalen.

Det lokale entreprenørfirmaet har hatt en rekke ulike jobber i prosjektet, hovedsaklig i forbindelse med veibygging. Klasvoll har også levert stein fra et brudd de disponerer i Straumfjord.

- Trist men nødvendig

Skanskas prosjektleder Tor Gildestad sier at de var nødt til å avslutte kontrakten med Klasvoll.

- Dette er kjempetrist, og jeg er den første til å beklage at samarbeidet skulle ende slik. Fremdriften var imidlertid for dårlig, og de klarte ikke å holde de tidsplanene som ble satt, sier Gildestad.

Skanskas prosjektleder, Tor Gildestad, synes det er trist at samarbeidet med den lokale entreprenøren endte med oppsigelse. - Vi hadde dessverre ikke noe valg. Foto: Ola Solvang

Dårlig fremdrift

- Et slikt tunnelprosjekt er et eneste stort puslespill. En operasjon legger forutsetningen for den neste. Dersom en aktør ikke holder fristene skaper det trøbbel for de neste som skal inn å gjøre sin jobb. Det er helt avgjørende at oppdragene blir løst i tide og i riktig rekkefølge, sier prosjektlederen.

- Det har over tid vært utfordringer med Klasvoll, og nå var vi kommet til et punkt der det dessverre ble nødvendig å sette strek. Byggherren, Statens Vegvesen, har satt frister for arbeidet hele veien. Som hovedentreprenør er vi nødt til å forholde oss strengt til det. I høst lå vi ca. én måned foran tidsplanen, og hadde dermed en buffer til å kunne ta humper i veien. Nå er den borte. For å illustrere dette med et eksempel: Ved årsskiftet skulle hele veien gjennom tunnelen være ferdig asfaltert. Nå er vi bare halvveis, sier Gildestad.

Henter egene folk og maskiner

Kontrakten med Klasvoll ble sagt opp med umiddelbar virkning, og i morgentimene mandag var arbeiderne fra Klasvoll i full sving med å samle inn utstyr og materiell i anleggsområdet.

I løpet av dagen ble samtlige anleggsmaskiner trukket ut. Skanska har på sin side mobilisert innad i egen organisasjon.

- Vi har besluttet at vi skal ta denne jobben selv. Vi samler nå inn ledig kapasitet fra andre prosjekter rundt om i Norge, og flytter disse resursene til Sørkjosen. Denne jobben er allerede i gang, og vi regner ikke med å tape mye tid på skiftet, sier Gildestad.

En arbeider fra Skanska tar en røyk og avventer løsningen på konflikten. Det var stille ved tunnelinnslaget på vestsida av fjellet tirsdag morgen. Foto: Ola Solvang

 

- Holder tidsplanen

Tunnelen skal etter planen åpne før årsskiftet.

Blokkaden i tunnelen natt til tirsdag skapte ingen store problemert for arbeidene, og den ble opphevet i morgentimene.

Statens Vegvesens prosjektleder Gudmund Løvli sier at han har fått forsikringer fra Skanska om at tidsplanen videre skal følges, og at hovedentreprenøren har kontroll.

Fjell med mye kluss

- Det som har skjedd er en sak mellom Skanska og underentreprenøren, og Statens Vegvesen er ikke en part i dette, sier Løvli.

- Jeg synes likevel at det er sørgelig at vi har fått ennå en uheldig hendelse i dette prosjektet. Først problemene med OSSA, deretter raset i Sørkjosen, og nå denne saken, sier Løvli.

Ole Nils Ailo Siri og arbeidskameratene i Klasvoll Maskinstasjon hentet utstyr og materiell på anleggsområdet ved Sørelva tirsdag morgen. Foto: Ola Solvang

Dom i rettssaken mellom den spanske entreprenøren og Statens Vegvesen er ventet mandag 16.januar. I mars 2015 hevet Statens Vegvesen kontrakten med den tidligere ovedentreprenøren. Begrunnelsen var dårlig kvalitet og fremdrift.

- Skanska ansvarlig for forsinkelsene

Nordlys har ikke lykkes å komme i kontakt med ledelsen i Klasvoll Maskinstasjon. I en SMS fra arbeidsleder Johan Siri skriver han at

Klasvoll mener hevingen av kontrakten er urettmessig, og at det verken foreligger forsinkelser eller feil som kan gi grunnlag for heving.

Kort forklart mener Klasvoll at merarbeidet som har forårsaket forsinkelser, skyldes forhold som Skanska selv er ansvarlig for.

- Det som skjer nå er at Klasvoll avslutter arbeidet og rigger ned utstyret fra anlegget. Dette er Klasvoll forpliktet til, selv om man er uenig i hevingen og grunnlaget for denne, skriver Siri i SMS-meldingen til Nordlys.

Klasvoll Maskinstasjon hadde i 2015 en omsetning på 17,7 millioner og et årsresultat på 3,6 millioner.

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Anlegg