Ekstrem norsk anleggsplass

Når det er 45 kuldegrader og orkan med 60 m/s i kastene, gjelder det å ta vare på anleggsmaskinene (og seg selv).

(I starten av videoen over vises det godt hvor ekstreme vindkastene kan være i Antarktis. NB: Det jobbes ikke ute i slikt vær.)

På Troll, Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon i Antarktis, 1434 mil fra Oslo, utføres mange grunnarbeider hvert år. De norske mannskapene har både borerigg, dozer, gravemaskiner, traktor og andre kjøretøy og utstyr til disposisjon på stasjonen. I tillegg til grunnarbeidene, kommer blant annet rydding av snø og is på stasjonens flyplass.

Maskinførere og mekanikere på Troll må ta noen forholdsregler.  Antarktika (kontinentet som sammen med havområdene rundt utgjør Antarktis) er det kaldeste, tørreste og mest forblåste kontinentet i verden:

Volvo beltegraver og Cat dozer i aksjon en finværsdag i sommersesongen ved Troll forskningsstasjon i Antarktis. Foto: Dag Bolstad, Kent Ove Bolli og John Olav Vinge

- Når det er meldt storm eller orkan, parkerer vi maskinene inne på et kaldlager, eller i le for vinden hvis de må stå ute. Gjør vi ikke det, blir maskinene sandblåst av sand og grus som blåser med vinden. Og vinduene blir knust, sier teamleder Dag Bolstad.

Selv om det er lite nedbør i Antarktis (verdens største ørken), blir snøen som kommer stort sett liggende. Så det er nok av snø og is, selv om det kommer lite nedbør. Når det blåser orkan, er det viktig å ha tette maskiner og hus - ellers kan førerhus og rom fylles med snø på få timer gjennom små sprekker når snøen kommer i orkanfart (se bilde i videoen over).

Disse overvintrer

I sommersesongen (november til mars) er det 30-40 personer i arbeid i tilknytning til Troll. Men når det siste flyet letter fra Troll lufthavn i mars, er det kun seks personer tilbake. De må klare seg med det de har til våren kommer i november, og med den sesongens første fly.

Etter hvert kommer også lastebåter til iskanten (shelfen) for å hente containere med avfall/returvarer, og levere nye forsyninger som fraktes med sleder bak Prinoth Everest beltemaskiner de 25 milene til forskningsstasjonen.

Denne vinteren, er disse personene på Troll: Kokken Rune Stebekk Simonstad, driftstekniker Magnus Østerlund, forskningstekniker Tomas Danielsen, lege John Olav Vinge, mekaniker Kent Ove Bolli, samt elektriker og teamleder Dag Bolstad.

Mekanikeren jobber med alle maskiner og motorer, servicer og reparasjoner. Legen hjelper til med «alle slags oppgaver», så lenge det ikke er noen som er syke. Driftsteknikeren passer på at alt som har med vann og varme virker. Forskningsteknikeren tar seg av det som har med IKT og samband å gjøre, og han vedlikeholder alt utstyr som KSAT (Kongsberg Satellite Services) har ved Troll.

Kokken har det store ansvaret for maten, som er en veldig viktig faktor for trivselen i isødet. Elektrikeren passer på at det er strøm til alt utstyret.

I tillegg trår alle til med flere oppgaver «når det trengs».

Vind på over 200 km/t

- Denne vinteren har vi hatt ned mot 45 kuldegrader her. Vindstyrken har vært oppe i 60 m/s. Da er vi inne, sier Dag Bolstad.

Det er det ikke noe å si på, siden vindkastene da er på over 200 km/t.

En slik storm/orkan varer vanligvis to-tre dager. Da er det fint at man både kan jobbe og ha fritidssysler inne på stasjonen.

Jobben består da blant annet av vedlikehold av maskiner og utstyr.

- Som mekaniker her nede er det greit å ha bred erfaring og kunne litt om alt, for du kommer borti alt som regel. Du kan ikke bare springe på butikken om du mangler noe, som hjemme, du må kunne bruke det du har. Mangler du noe, må du kunne lage eller fikse, sier mekaniker Bolli.

Å holde på med maskiner ute i 40 kuldegrader gjør bare vondt verre:

- Hydraulikk-slanger og kabler knekker som fyrstikker, så det blir bare masse ekstra arbeid. Ta f.eks. en tremeters skjøteledning i 40 minus: Den kan du holde rett ut som en antenne. Og den knekker fort. Det samme skjer med hydraulikk-slangene. Så det er ganske begrenset bruk av maskiner i den mørkeste perioden, sier han.

Det er forskjellige fritidsaktiviteter inne når det er uvær:

- Vi har et fint snekkerverksted. Det er ganske populært å lage kniver. To mann har også laget seg kajakker i løpet av denne vinteren, sier Bolstad.

Mannskapet kjører også en konkurranse hver lørdag om vinteren, praktiserer matlaging og spiller forskjellige spill. I tillegg kommer filmkvelder og pokerkvelder.

Prinoth beltemaskin som ikke var tettet nok i en storm. Foto: Dag Bolstad, Kent Ove Bolli og John Olav Vinge

Så til tross for at kulturtilbudet er spedere på Troll enn i Norge, går tiden ganske fort for karene gjennom mørketiden som varer i ti uker.

Flystripa gjenåpnes i oktober etter å ha ligget brakk gjennom vintersesongen.

Maskin-parken i det store lageret

Maskinene/kjøretøyene som er mest brukt gjennom vinteren, er en Volvo L110F hjullaster, en Cat 908 minilaster, en Toyota Hilux, to Prinoth Everest beltemaskiner og to BV 206 beltevogner.

Når vinteren er over, kommer resten av maskinene ut igjen. Blant annet en Cat D8T dozer. Den brukes til å fjerne de steinharde brøytekantene på den tre km lange flystripa på blåisen sju km unna Troll-stasjonen. Ripperen brukes også til å løsne opp i permafrosten når det bygges vei/plattinger for bygg.

Andre maskiner/kjøretøy som står i det 570 kvadratmeter store kaldlageret «Stallen» og kommer ut om sommeren, er beltegraveren Volvo EC240C (ca. 26 tonn), en JCB Fastrac-traktor, to svenske Hammer containerløftere, en Scania P550CB brannbil, en Sandvik BR 3288 slaghammer, ei VTN knuseskuffe, åtte snøscootere, fire Prinoth Everest beltemaskiner, to BV 206 beltevogner, to TL6 beltevogner, Genie arbeidslift, Heatwork teletiner, to Ranger ATV 4x4, mobilkran Tadano TR400E, og «en haug» med strømaggregat. Det er også en Øveraasen UTV 430 snøfreser og en beltegående Rock 701 pelerigg på Troll.

Troll har egen dieseldrevet kraftstasjon med to Scania 12,8 L industrimotorer, samt at man nå har tatt i bruk solcellepaneler i strømforsyningen.

Forskning

Alt anleggsarbeid og annet arbeid utføres for å legge til rette for forskning.

Kontinentet Antarktika skal ikke bli brukt til finansiell eller militær vinning for administrerende land (som blant andre er Norge).

Det skal ikke settes varige avtrykk i naturen, så alt av avfall og septik fraktes med containerskip fra Antarktis-området.

(Foto og video: Dag Bolstad, Kent Ove Bolli og John Olav Vinge)

Kommenter artikkelen

Flere relaterte artikler

Nyheter fra Anlegg