Follobanen: Stoppet arbeidet for å feire

ÅSLAND (AT.no): Mandag 4. desember ble TBM-maskinene til drivingen av Follobanen stoppet. I tunneldypet nedenfor Åsland ble det holdt en gudstjeneste og etterpå feiret tunnelarbeiderne sin egen skytsengel St. Barbara.

Klaus Eriksen

04.12.17 14:39

 

St. Barbara er skytsengelen til yrkesgrupper som jobber med eksplosiver. 4. desember hvert år feirer mange tunnelarbeidere denne dagen, og spesielt i «katolske» land. Follobanen drives av spansk-italienske Acciona Ghella JV der personer fra ca. 60 land er involvert, og mange kommer fra land sør i Europa.

- St. Barbara feires over hele verden 4. desember for å beskytte tunnelarbeiderne, men det er viktig å huske på at man alltid må være fokusert slik at alle kommer trygt hjem til sine familier, sa anleggsdirektør Matteo Ortu.

Han takket alle arbeiderne for stor innsats så langt, og la til at fremdeles gjenstår mye tunneldriving før TBM-maskinene er gjennom i tidenes største norske infrastrukturprosjekt.

- Jeg vil også takke alle våre samarbeidspartnere for at dere stoler på oss. Da vi satte i gang lovet jeg at vi ikke ville skuffe dere, la Ortu til.

400 på gudstjeneste

Fakta: St. Barbara

St. Barbara er ifølge tradisjonen en jomfru og martyr som levde på 200-tallet. Hun er skytshelgen for matematikere og for artillerister og andre yrkesgrupper som jobber med eksplosiver, og derfor tunnelarbeiderens skytsengel. Festdagen hennes er 4. desember hvert år.

Vis Mer
Selv om de to tunnelløpene, hvert løp ca. 20 km lange, drives hovedsakelig av fire TBM-maskiner (tunnelboremaskiner) og ikke tradisjonell boring og sprenging, er St. Barbara også disse tunnelarbeidernes skytsengel. Rundt 400 mennesker var samlet til gudstjeneste nede i tunneldypet, og senere ble det servert lunsj på anleggsområdet på Åsland der enda flere deltok.

Drivingen av Follobanen går godt. Totalt er 65% av TBM-tunnelene boret ferdig og med betongelementer montert. 20.000 meter TBM-tunnel er boret ut etter at første maskin ble startet for ett år og tre måneder siden.

TBM-er ute i 2018

I retning Oslo ligger entreprenøren ca. fem måneder foran første tidsplan, begge løpene er drevet ca. 6 km hver. I retning Ski er den ene TBM-maskinen 4,2 km på vei, mens den andre er 4 km på vei. Det er ventet at maskinene i retning Oslo er ved veis ende sommeren 2018, og at maskinene i retning Ski ser dagens lys på nyåret 2019.

- Takk for en nydelig seremoni, og takk til alle arbeiderne som har gjort en fantastisk jobb. Sikkerhet er alltid høyeste prioritet, og med dette i fokus skal vi drive resten av tunnelene sikkert videre, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager hos byggherren Bane Nor.

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Anlegg