MOPED: Selv om du er 17 år og ikke har lappen på bil finnes det løsninger! Dag Andre Bergan Hæhre (17) har mopedbil som firmabil hos Kristoffersen AS i Hokksund.

Dager´n kommer med mopeden!

HOKKSUND: Mens kollegaene har firmabil, har Dag Andre Bergan Hæhre (17) mopedbil med tre kubikks lasterom.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Da Dag Andre, eller Dager´n som alle kaller han, begynte i læra hos Kristoffersen AS i Hokksund, kjørte han ATV de nesten tre milene fra hjemmet i Vikersund til jobben utenfor Hokksund. Å få en iskald og gjennomvåt 17-åring som kom på jobb hver morgen og som i tillegg var avhengig av å sitte på med kollegaene ut på jobb syntes ikke daglig leder Sven Kristoffersen var så veldig god idé. Derfor begynte han å titte på alternative løsninger.

En mopedbil ble løsningen. Med den kan Dager´n kjøre nærmest som i en bil både til og fra jobben, og reise direkte ut på prosjektene han jobber. I tillegg til han selv, har han plass til en passasjer og alt han trenger av utstyr og verktøy.

For å kunne kjøre mopedbilen trenger du førerkort i klasse AM 147. Siden Dag Andre hadde traktorlappen fra før, var det en forholdsvis smal sak å ordne.

Svær bil

SELVHJULPEN: Dag Andre Bergan Hæhre (17) slipper å bli kjørt ut på jobb av sjefen Sven Kristoffersen etter at han fikk mopedbilen.

Mopedbilen fra Axiam var i Norge da Sven Kristoffersen bestemte seg for å kjøpe den. Det sitter en 2-sylindret dieselmotor fra Kubota i bilen, og den gjør 45 kilometer på flatmark – med eller uten verktøy og utstyr.

Bilen har en totalvekt på 800 kilo, og den kan lastes med 350 kilo i det tre kubikk store lasterommet. Fordelen nå er at Dagern’n har med seg alt han trenger for å starte på oppdragene han skal utføre. Men er det langturer, hender det fortsatt han haiker med kollegaene.

GOD PLASS: Varerommet på Axiam mopedbilen er tre kubikk, og den kommer også i en modell med lasteplan. Der får Dager'n med seg alt verktøy til diesel til maskinen.

Rett fra skole

PAT: Dager’n blir nok ikke tatt for å være postmann. Men postmann Pat pryder mopedbilen flere steder.

Dag Andre Bergan Hæhre har gått på videregående i Vikersundbakken i hjembygda. Han er en av elevene som har fått være med på den svært praktisk tilrettelagte opplæringen som er et samarbeid mellom blant annet Hæhre Entreprenør og fylkeskommunen.

Der begynte han på anleggsgartnerlinja i fjor høst, men fikk etter hvert byttet til anleggsgruppa. For 17-åringen var mest lysten på å kjøre maskiner.

Jobbet lenge

Selv om Dag Andre er en ung mann, har han mye arbeidserfaring allerede. Tidligere jobbet faren hans også i Kristoffersen AS. Han spurte da om sønnen som gikk på ungdomsskolen kunne bli med ut på jobb for å se og lære. Svaret fra Sven Andre Kristoffersen var at så lenge det ikke gikk ut over produksjonen, var det helt greit.

KOMFORT: Dager’n har nesten tre mils vei på jobb. I mopedbilen er det varmeapparat, radio og det meste annet 17-åringen trenger og ønsker seg.

Etter hvert ble Dager’n så dreven at han fikk være med som hjelpemann på forskjellige jobber og prosjekter.

I LÆRA: Over firmalogen på siden av mopedbilen til Dager’n står det «I læra for».

- Jeg hadde nok ikke gått løs på dette prosjektet med mopedbilen hvis jeg ikke hadde kjent Dager’n så godt. Den iveren og innsatsen han har lagt ned er utrolig bra, sier Sven Kristoffersen.

Startet alene

Sven Kristoffersen startet sitt entreprenørselskap i 2013. Han startet alene med en Volvo EW 160c hjulgraver. Den maskinen har han nesten utviklet et kjærlighetsforhold til. Og han er usikker på han klarer å bytte den inn. Selv om den strengt tatt har gjort innsatsen sin.

I 2015 ansatte han den første. Mens han ventet på at vedkommende skulle bli ferdig med oppsigelsestiden, ansatte han en til, og vips så var de tre. Etter hvert har de vokst til å bli 11 ansatte inklusiv lærlingen Dager’n.

Flere maskiner

Maskinparken har også vokst. Nå teller graversamlingen sju gravere fra ett tonn og opp til 20. I tillegg til den første kjærligheten, da. Han har bevisst valgt å ikke ha større maskiner enn Volvo EC180-maskinene. Kapasitet og smidighet sammen med enkel forflytting har gjort det til en favoritt.

Sven Kristoffersen sliter litt med å kvitte seg med ting som er kjekt og ha og i tillegg virker. Derfor sier han gjerne at han har halvannen lastebil og halvannen hjullaster. Ved siden av de vanlige anleggsmaskinene har firmaet også et harpeverk som brukes i jordproduksjon.

Lokale jobber

De aller fleste jobbene de gjør, er lokalt i Drammen og Eiker-bygdene. Unntaksvis jobber de også litt lenger unna.

- Vi gjør stort sett mange mindre jobber, og det er mye vannlekkasjer og stikkledninger til V/A. I tillegg har vi hatt ett stort prosjekt i året. Det siste store prosjektet vårt var ombyggingen av innkjøringen til Gulskogen senter i Drammen, sier Sven Kristoffersen.

Powered by Labrador CMS