Ny skogsmaskin vist på Lillehammer

LILLEHAMMER (AT.no): Tirsdag 27. juni ble «OnTrack» vist på Lillehammer. Den beltegående lassbæreren har «hovedrollen» i et toårig EU-prosjekt hvor Norge er et av de seks deltakerlandene. Ca. 120 maskininteresserte møtte på visningen av den nye skogsmaskinen.

Hans Fossum

28.06.17 12:42

 

I et våtere og varmere klima, vil skognæringen stå ovenfor en økende utfordring med sporskader, og hensikten med forskningsprosjektet er å utvikle skånsomme skogsmaskiner.

«OnTrack» som er bygget på den finske Ponsse-lassbæreren Buffalo og med belteunderstell fra italienske Prinoth, skal nå testes i skogsdrifter i Lillehammer-området til midten av september. Deretter blir det kanskje en snartur til Trøndelag. Etter oppholdet i Norge skal den beltegående lassbæreren med lasteevne på 15 tonn, videre til tester i Sverige.

Mindre skader

- Lykkes vi med denne forskningen, vil fremtidige skogsmaskiner gi mindre skader på skogbunnen, samtidig som lønnsomheten opprettholdes, eller kanskje til og med bedres. Lavere marktrykk vil gi bedre utnyttelse av maskinparken i et fremtidig våtere klima. Sett med miljøvernøyne, og med tanke på drivstofføkonomi, er «OnTrack» et potensielt svært viktig prosjekt. I tillegg til det lave marktrykket, vil det også kunne gi mindre vibrasjon og dermed et bedre arbeidsmiljø for føreren, i tillegg til potensielt gode terrengegenskaper og relativt høy hastighet, sier forskningssjef Rasmus Astrup i NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) i Ås (Akershus) som er koordinator for det toårige EU-finansierte forskningsprosjektet.

120 maskininteresserte deltok på skogdagen der «OnTrack» ble vist. Foto: Sigurd Skotte, Ponsse AS

Forskningssjef Rasmus Astrup i NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) er koordinator for det toårige EU-finansierte forskningsprosjektet.

Spennende

Owren AS, Vingrom (Oppland) har importert Prinoth beltegående kjøretøy i over 30 år. Trygve Owren, teknisk leder i firmaet, har store forventninger til resultatene fra forskningen.

- «OnTrack» er et spennende prosjekt fordi det jo har som mål å kombinere de beste terrengegenskapene med minst mulig kjøreskader. Skånsomme gummibelter på en lassbærer er noe vi tror kan ha noe for seg, sier Owren i Vingrom-firmaet som i samarbeid med forskerne ved NIBIO skal utføre de norske testene av den beltegående prototypen.

I tillegg til Norge deltar Sverige, Italia, Finland Tyskland og Latvia i forskningsprosjektet.

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Nytt om navn