NLF-sjefen betenkt til tunnel-valg  

Stortingets transport- og kommunikasjonskomiteen trosser ekspertenes anbefalinger og velger tunnel.

Per Dagfinn Wolden

12.06.17 18:39

 

Komitéen la fram sin innstilling til Nasjonal transportplan (NTP) for Stortinget mandag, en innstilling som et flertall på Stortinget støtter.

Broalternativet ser derfor ut til å bli vraket, til tross for sterke anbefalinger fra Statens vegvesen.

– Målet er oppstart i første periode. Det vil gi betydelig bedre trafikksikkerhet med et nytt tunnelløp når dette kommer i gang, sier Nikolai Astrup (H), leder av transportkomiteen til NTB.

- Burde aldri skjedd

Dette er ikke adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo enig i, og som understreker at det aldri skulle vært bygget tunnel under Oslofjorden.

Til tross for en helling som bryter med EU-bestemmelsene vil Regjeringen bygge enda et tunnelløp under Oslofjorden, og forkaste broalternativet.

NLF-direktøren understreker at regjeringens begrunnelse nå skal gjennomgås grundig.

- Vi er klar over at Samferdselsdepartementet har kommunisert til EFTA at det nye tunnelløpet kun skal være et påbygg til eksisterende tunnel ut ifra sikkerhetshensyn, og ikke ut fra et kapasitetshensyn, som det i realiteten er. Vi vil sørge for at EFTA og ESA er klar over at det finnes alternativer med langt lavere risiko for ulykker med katastrofepotensial, sier Mo.

- Tunneldirektivet i EU slår fast at det skal være maksimalt fem prosent helling. I Oslofjordtunnelen er det syv prosent. Dette øker risikoen for varmgang i motor og bremser ved tunge kjøretøy, noe som har ført til flere alvorlige hendelser allerede. Et nytt tunnelløp vil kunne styrke sikkerheten når ulykken først er ute, men det vil på ingen måte løse problemet. Det burde etter NLFs mening aldri vært bygget tunnel under fjorden, understreker Geir A. Mo.

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Transport