Valgte Proace Compact Bi-Tone

Da Fredrik Nordvik, bruktbilkoordinator hos Toyota-forhandler Nordvik Gruppen, skulle ha ny bil, valgte han utradisjonelt.

Redaksjonen

11.07.17 10:44

 

Proace Compoact er ikke den mest tradisjonelle bilen for en mann i slutten av 20-årene, men for Fredrik var det akkurat det han var ute etter når han skulle ha ny bil.

Da den nye generasjonen med Proace ble lansert i 2016, var det mange som fikk seg en overraskelse. Nyheten som i tidligere generasjoner var blitt beskrevet som et halvhjertet forsøk på å erstatte Toyotas mangeårige bestselger, Hiace, kom da med flere nye løsninger.

Ikke bare ble den tilgjengelig som både varebil og personbil, den ble også lansert i tre ulike lengder og «uendelige kombinasjoner» som gjorde at man hadde en bil som var bedre tilpasset dagens kunder.

Utradisjonelt valg

I juli hentet Fredrik Nordvik sin nye Proace Compact hos arbeidsgiverens Narvik-avdeling. Bilen var nøye planlagt og gjennomført.

- Mange vil nok si at jeg har valgt en litt utradisjonell bil, men for meg passer den helt perfekt, sier han.

Han gikk for den minste modellen på tre meter, med nyttelast opptil 1000 kg.

- Det aller første som fanget meg med denne bilen var faktisk prisen. Jeg hadde lenge sett på Proace, og når Nordvik kjørte kampanje på Compact-modellen var jeg raskt ute. Den gunstige prisen gjorde også at jeg ikke hadde behov for å ta i bruk ansattfordeler, da denne bilen ble rimeligere uten, sier Fredrik åpenhjertig.

Han opplever Proace Compact som en enkel og smidig på veien.

- Jeg kjører ofte i byen og hadde behov for en bil som var lett å farte rundt i. Samtidig ønsket jeg meg en bil som egnet seg mer til de lengre turene hvor jeg gjerne tar med meg motorsykkel og golfutstyr, her er Proace genial, forteller han.

For å øke komforten i førerkupeen er det blant annet valgt å legge inn ekstra komfortvegg som gir en bedre benplass og mer behagelig sittestilling.

Detaljene som gjør forskjellen

Designmessig har bilen fått seg et realt løft. Fredrik forteller at han fikk god hjelp fra kollega Hans Marius Sletteng hos Nordvik i Narvik for å finne en kombinasjon som passet bilen godt. Bi-tone effekten med sort halvfoliering har vært mye brukt på Toyota Yaris tidligere, men de hadde aldri sett en lignende løsning på Proace.

- Det som er litt gøy, er at dette er en løsning som ikke nødvendigvis koster så mye ekstra. Likevel gjør det en veldig stor forskjell.

Han angrer litt på at han ikke gikk for samme fargekombinasjon som på motorsykkelen, men innrømmer at han er veldig fornøyd med hvordan bilen ble seende ut til slutt. 

Standard-dekkene er byttet ut med All-Terrain Goodrich som egner seg ekstra godt til terreng. Ikke bare gir de helt andre kjøreegenskaper, de gir også bilen et mer macho preg.

Det er plassert bøyle i front og rør på sidene. Bilen er også utstyrt med sidedør og etter hvert skal en lasteplattform, for å gjøre innkjøringen til motorsykkelen enklere, på plass.

- Alt i alt er jeg storfornøyd med resultatet og jeg gleder meg til å ta fatt på sommeren i ny bil, sier Fredrik. 

Kommenter artikkelen

Flere relaterte artikler

Nyheter fra Transport