Fra arkivet: Dovre-Balja har allerede «fan-club»

Dombås Maskinstasjons fire nye asfaltbaljer som har gått i «prototype-tjeneste» i regi av Transportsentralen i Oslo, har skaffet seg ivrige tilhengere. (Sak fra A&T nummer 1, 1999. Journalist er Ingebrigt Vaagland.)

Hans Kristian Barbøl

05.10.17 12:47

 

- Dovre-Balja er blitt populær både hos oss og hos utleggermannskapene, sier Jan Haugen, Dombås Maskinstasjon.

Jan Haugen er ikke kjent for å slå rundt seg med flatterende superlativer i tide og utide, heller ikke denne gangen, men han skjuler ikke at han er fornøyd.

- Det er tre egenskaper som teller, sier han.

- På grunn av den runde formen fyller den smalt og konsentrert i utleggeren. Det liker utleggerfolkene. Formen gjør også at asfalten slipper lett og kassen blir lett å holde ren. Og for oss som bileiere teller det mye at den lave vekten gir ett par tonn mer nyttelast i hver kasse enn en vanlig dumperkasse.

Konstruktør og «fan-club»: F.v. Jan Inge Haugen (Dombås Maskinstasjon), konstruktør Ola Martin Aasen, Lars Dundrud (Folldal Mek. Verksted) og Rune Haugen (Dombås Maskinstasjon).

«Joint Venture»

Da Anlegg&Transport først hørte om Dovra-Balja, og ettersom vi ikke er helt ukjente med forholdene i Nord-Gudbrandsdal, lurte vi et øyeblikk på hvem som sto bak.

Vi visste ikke om noe kjent påbyggerverksted i Dovre.

«Mysteriet» ble kortvarig: Konstruktør er Ola Martin Aasen ved Dovre Maskin, Dombås (som produserer noen av komponentene).

Produksjonen skjer i samarbeid med Folldal Mekaniske Verksted AS (som lager selve «balja», eller asfaltbeholderen). Da vi hørte det, tenkte vi uvilkårlig «endelig får vår bransje dra nytte av stålekspertisen i Folldal».

Ved Folldal Mek. Verksted arbeider 15 tidligere ansatte ved Folldal Verk/Tverrfjellet gruve, alle «stål-folk» med variert erfaring.

Bedriften produserer blant annet komponenter for knusergiganten Svedala (som forøvrig  er medeier), men vår informator, Lars Dundrud, forteller at det er sjelden alle 15 er hjemme ved bedriften. Bortimot halvparten er konstant ute ved andre bedrifter som kontruktører og problemløsere.

Få modifikasjoner

På Spørsmål fra A&T, svarer kontruktør Ola Martin Aasen at i forhold til prototypen vil det bli gjort enkelte forandringer på «serie-produktet». Den viktigste er at bakluka, eller lemmen, får en ny kontruksjon hvor brukeren både kan åpne hele lemmen(hengslet i overkant), eller bare nederste (med hengsling på midten).

- Hva hvis vi trenger en isolert utgave av Dovre-Balja?

- Det er ikke noe problem, sier Ola Martin Aasen, og føyer til at levering med kapell også er grei skuring.

Med tanke på produksjonskapasitet, spør vi hva vi må regne med av tid fra bestilling til levering.

- Vi må ha en uke på hver kasse. Kommer du med bil og kjerre, vil det ta to uker, skal du ha fem kasser tar det fem uker. Skal du forberede deg på kommende sesong, er det en fordel at du bestiller i tide.

- Dovre-Balja, er vel ikke noe billig produkt, Ola Martin Aasen?

- Vi er konkurransedyktige på pris.

Fysiske fakta

Asfaltkassen i standard-utgave har 5 mm helprofilerte sider. Baklemmen er 2-leddet med hydraulisk- eller luftlåsing.

Lengde fra 4 meter, utvendig bredde er 2,5 meter, innvendig høyde er 1,2 meter og overhenget måler 0,9 meter.

Volum pr. løpemeter kasse er 2,35 m3. Kassen leveres med ramme for direkte montasje på enveis eller treveis tippramme.

Kommenter artikkelen

Nyheter fra Transport