Fortsetter lanseringene

NYE MODELLER: Scania forsetter med nye lanseringer av sin Next Generation. Nå er det blant annet en ny og lavere L-serie som kommer, i tillegg til flere utgaver av P-serien.

Espen Braata

07.12.17 10:55

 

Den nye L-hytta har et lavere innsteg enn hva Scania har hatt tidligere. Hensiktene har vært å lage en lastebil som er enda bedre tilpasset bydistribusjon. Innsteget er likt på begge sider av bilen. 

Målgruppen for den nye L-modellen er å ha en mindre lastebil for bytrafikk. Scania har laget den med henblikk på varelevering, renovasjonskjøring og serviceoppdrag i urbane strøk.

Også P-serien, som har vært Scanias minste biler til nå, er blitt oppgradert i Next Generation. For å lage mer plass inne i hytten, er motortunnelen blitt lavere. Det gir en bedre arbeidsplass for sjåføren.

VERSJONER: Også L-serien til Scania kommer i flere versjoner.

Mindre motor

Den andre store nyheten, er at Scania lanserer en ny og mindre 6-sylindret 6,7-liters motor. Med denne motoren, som også er fysisk mindre enn 9-literen som har vært Scanias minste til nå, blir det mulighet til å passere foran motortunnelen inne bilen.  

Det spesielle er at det ikke er Scania selv som har laget motoren. Det er det amerikanske Cummins som gjør. Scania og Cummins har i mange år hatt et tett samarbeid.

Reduksjon

Med denne motorserien, sier Scania at de skal kunne nå opp til 10 prosent reduksjon i drivstofforbruket. En av hovedgrunnen til det, er en vektreduksjon på formidable 360 kilo sammenliknet en 9-liter.

Den nye motorserien kommer med 220, 250 og 280 hestekrefter. Disse får alle maksimalt dreiemoment fra 1050 o/min og opp til 1600 o/min for den største versjonen. Eksosbehandlingen på denne nye motoren er kun SCR.

Den nye lillebroren i Scanias motorrekke er tiltenkt totalvekter opp i 26 tonn. Den er som alle andre Scania Euro6 motorer godkjent for HVO.

Crewcab

Scania har solgt mange av sine P-lastebiler med den doble hytta CrewCab. De er mest brukt på brannbiler. Nå blir disse hyttene med fire dører tilgjengelig også for Next Generation.

Nytt er det også at Scania kan tilby ekstra vindu i sidedøren på sine distribusjonslastebiler. De kaller det City Safe Window. Vinduet kan bestilles på både P- og L-serien.

For en måned siden lanserte Scania også en ny 13-liters gassmotor på 410 hestekrefter for både LNG og CNG.

Kommenter artikkelen

Flere relaterte artikler

Nyheter fra Transport