Gjennomslag i Bergen

TBM-en Ulrikke har gnagd seg gjennom Ulriken i Bergen og lagt grunnlaget for dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

(Over: video fra Bygg TV der Ståle Rød, administrerende direktør i Skanska Norge, takker dem som har bidratt til tunnelbyggingen)

Ulriken er Norges første jernbanetunnel som drives med TBM. Drømmen var opprinnelig å få gjennomslag på Ulriken-tunnelen mens WTC-konferansen (World Tunnel Congress) ble arrangert i Bergen før sommerferien, men dette gikk ikke. Det ble gjennomslag tirsdag 29. august, med stor festivitas.

Bane Nor bygger dobbeltspor på strekningen Arna-Bergen. 6,7 km ny tunnel er bygget med hjelp av en tunnelboremaskin (TBM) døpt Ulrikke.

Det er arbeidsfellesskapet JV Skanska Strabag som har hatt entreprisen på Ulriken-tunnelen i Bergen. Kontrakten hadde en verdi på 1,3 milliarder kroner da den ble signert med Jernbaneverket (nå Bane Nor) i 2014.

I Ulrikkens nye tunnelløp er det forløpende lagt skinnegang for anleggstog. Dette toget fraktet mannskaper, betongelementer og utstyr inn i tunnelen.

Fakta om tunnelboremaskinen: 

• Diameter: 9,33 meter
• Lengde: 155 meter, inkl. 130 meter bakrigg
• Totalvekt: 1800 tonn 
• Motoreffekt: 5600 kW totalt, hvorav  4200 kW på kutterhodet
• Kuttere: 62 stk. med dimensjon 19”
• Matekraft: 27.500 kN

Ulrikke var brukt før jobben i Bergen, men fullstendig overhalt. Borhodet var nytt med 64 kuttere, hver 19 tommer store.

Gjennomslaget skjedde rett før klokken 13.

- Dette er en stor milepæl for prosjektet, og det er også en stor jernbanehistorisk begivenhet for Norge, sier Hans-Egil Larsen, Bane Nors prosjektsjef for Arna-Bergen til NRK.

Powered by Labrador CMS