Her skryter de av AdBlue-svindelen
Østeuropeiske lastebiler lurer systemet for milliarder gjennom å lure AdBlue-teknologien i lastebilene.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er den tyske TV-kanalen ZDF og polsk politi som har avslørt en omfattende skandalen gjennom lastebilkontroller i Polen, samt etterforskning og research i Romania. Ifølge ZDF manipuleres hver femte østeuropeiske lastebil.
Moderne lastebiler bruker AdBlue, et urea-basert stoff som brukes som en tilsetning til avgassene, via en dyse i eksosanlegget. Dette gjør at NOX-utslippene fra lastebilen reduseres, og omgjøres til harmløst vann og nitrogen.
Manipuleringen foregår ved at lastebileiere fra Øst-Europa har skaffet seg ulovlig utstyr som lurer elektronikken i lastebilmotoren til å tro at AdBlue sprute inn i systemet uten at det faktisk skjer. Dermed unngår eierne å kjøpe inn AdBlue, og lastebilene får også en høyere miljøstatus enn de i virkeligheten har.
Det igjen gjør at de får lavere veiavgifter i Tyskland og mange andre europeiske land, enn om de ikke hadde jukset.
I programmet som ZDF viste tirsdag kveld ser vi blant annet en rumensk sjåfør som stolt viser fram utstyret mens han torr at han ikke blir filmet. Sjåføren sier at man ikke trenger å være redd for å bli avslørt i Tyskland, siden tysk politi ikke kjenner til svindelmetoden ennå.
Ifølge ZDF har bedrageriet en verdi på tilsvarende 110 millioner euro, eller rundt en milliard kroner. I tillegg har jukset selvsagt en svært negativ effekt på miljøet. Ifølge ZDF utgjør NOX-utslippet fra juksebilene rundt 14.000 tonn årlig.
STILLING LEDIG:
-
Agder Rental AS søker selger - Maskin utleie
Er du vår nye selger?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?