Ford lanserer ny Ranger

Den nye Ranger-en oser av teknologi og valgmuligheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Fords nye Ranger pickup får Europa-debut på høstens internasjonale bilutstilling i Frankfurt.

- Med nye Ranger har kundene en uslåelig kombinasjon av 4x4-fremkommelighet, iøynefallende design og premium utstyrsdetaljer, sier Johnny Løvli, som er ansvarlig for salg av nyttekjøretøy hos den norske Ford-importøren.

- Ranger er klar for enhver utfordring – med optimalisert drivstoffeffektivitet, tilhenger- og nyttelastkapasitet og klasseledende evne til å ta seg frem på dypt vann, fortsetter Løvli.

Økende salg

Dagens Ford Ranger har oppnådd kraftig salgsvekst i Europa siden den kom i slutten av 2011.

Totalt salg av 21.600 pick-up-er i 2014 i Fords 20 tradisjonelle europeiske markeder var mer en dobbelt så mange som i 2012, mens det i de syv første måneder av 2015 har blitt solgt 14.900 enheter – en vekst på 36% i forhold til samme periode i 2014.

Ranger ble kåret til «Årets internasjonale pickup» i 2013, og den nye modellen skal kjempe om denne prestisjetunge tittelen for 2016.

Lavere forbruk

Nye Ranger tilbyr forbedret drivstofføkonomi med blant annet Auto-Start-Stop-teknologi og elektrisk styring som skal bidra til å senke drivstofforbruket med opptil 17% sammenlignet med dagens modell.

Det forbedrede dieselmotorprogrammet består av 130- og 160 HK-varianter av Fords nyeste 2.2-liters TDCi dieselmotor og den 5-sylindrede 3.2-litersmotoren med 200-hester. På den nye serien kan kundene velge mellom 6-trinns manuell giring og automatgir.

Alle modellene byr på drivstoffreduksjon. Eksempelvis forbruker 160-hesteren 0,65 l/mil med et CO -utslipp på 171 g/km, sammenlignet med 0,78 l/mil og 206 g/km CO i utgående modell.

Ranger kan trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn i tillegg til kjøretøyets eksepsjonelle nyttelastkapasitet.

Skift til firehjulstrekk i 120 km/t

Ford Ranger evner å kjøre gjennom vanndybder på opptil 80 cm, og har en bakkeklaring på 23 cm. Den har 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel når den gir seg i kast med bratte hindringer.

På firehjulsdrevne modeller sørger en elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra bakhjulsdrift til 4x4 mens bilen kjøres med en hastighet på opptil 120 km/t. For mer dreiemoment i lave hastigheter eller ved kjøring i utfordrende terreng kan sjåføren kople inn firehjulsdrift med lavserieutveksling.

En elektronisk styrt differensiallås bidrar også til forbedret veigrep under vanskelige kjøreforhold.

Mange sikkerhetssystemer

Pick-up-en har et stemmestyrt kommunikasjonssystemet, SYNC 2, med 8-tommers berøringsskjerm, filskiftevarsling, Filskiftassistent, Adaptiv Cruisekontroll med frontvarsling, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, elektronisk stabilitetskontroll med kontrollfunksjoner for velting og tilhengerskrens.

Andre smarte teknologier inkluderer:

  • Bakkestartassistanse, som sikrer trygg start enten det kjøres forover eller det rygges opp bakken.
  • Hill Descent Control sikrer jevn hastighet når det kjøres nedover i ekstra bratte bakker
  • Adaptiv lastkontroll justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt
  • Nødbremsassistanse sørger for ekstra bremsetrykk for å gi økt bremsevirkning når det bråbremses i en nødsituasjon

Den tøffeste heter Wildtrak

- For kunder som jakter på en pickup som innfrir deres ønske om spenning og opplevelse er nye Ranger Wildtrak den komplette pakken. Det er den tøffeste, smarteste og dristigste Wildtrak vi noensinne har bygget, sier Johnny Løvli.

Powered by Labrador CMS