Lyser ut stor E6-kontrakt

E6 sør for Trondheim skal oppgraderes til stamveistandard. Kontrakten blir snart lyst ut.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Strekningen er på rundt åtte kilometer og går fra Jaktøya i Melhus til Sentervegen i Tillerbyen. Her skal det bygges fire felt og toplanskryss.

- Kontrakt for hele strekningen blir lyst ut i juni/juli, og vi regner med å ha på plass en entreprenør som kan starte bygging på slutten av året, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.

Dette blir en av de største veikontraktene noensinne Midt-Norge.

Dette skal bygges:

  • 8 km firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trase
  • Toplanskryss på Klett med E39
  • Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
  • Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
  • Viltovergang sør for Sandmoen
  • Lokalveger

 

Oversiktskart E6 Jaktøyen - Sentervegen.jpgI kontrakten inngår:

  • Omfattende stabiliseringstiltak på grunn av kvikkleire
  • Fjerning av 500 000 kubikkmeter myr fra Heimdalsmyra
  • Mye masseflytting av leirmasser innenfor anleggsområdet
  • Betongkonstruksjoner; bruer, underganger, viltovergang og bekkekulverter

 

Forberedende arbeid til ny jernbanebru, og bygging av jernbanebru blir utført i egne entrepriser. Tilbud til gående og syklende er under bygging i Heimdalsvegen og blir ferdig høsten 2015.

- Det er bra at vi nå har fått finansieringen i orden slik at vi kommer i gang med andre byggetrinn for E6, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.

Første byggetrinn, E6 Sentervegen - Tonstad, ble tatt i bruk i oktober 2013.  

Det er Statens vegvesen som skal bygge ut E6 mellom Tillerbyen og Melhus, mens det nye vegselskapet får ansvaret for E6 Melhus - Ulsberg.

Powered by Labrador CMS