
Startskudd for 1,34-milliarders-prosjekt i juni
Neste måned starter Skanska på kontrakten der de skal bygge en 9 km lang jernbanestrekning som blant annet skal ha 6 bruer, 3 tunneler og 2 viltoverganger.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Jernbaneverket inngikk nylig en om å bygge den såkalte Vestfoldparsellen: Strekningen fra Farriseidet i Larvik frem til fylkesgrensen mot Telemark. Kjempekontrakten på å bygge den 9 km lange strekningen er på 1,34 milliarder kroner.
-Vi starter 3. juni på seks steder samtidig, sier hovedbyggeleder Roar Johansen i Jernbaneverket.
På Vestfoldparsellen skal det bygges 6 bruer, 3 tunneler, 2 rømningstunneler, og 2 viltoverganger. Lengste tunnel er Martineåsen tunnel på 3,6 km. Største bru blir den 438 meter lange Vassbotn bru.
Til sammen skal 4 mill. m 3 stein sprenges ut på denne delen av den nye banen.
Med oppstarten på Vestfoldparsellen vil anleggsarbeidet være i gang på tre av fire parseller av den nye banen. Den siste, Eidangerparsellen, skal ha byggestart utpå høsten i år.
Fakta om hele prosjektet Farriseidet - Porsgrunn:
• ca. 22 km med nytt dobbeltspor.
• reisetiden reduseres fra 34 til 12 minutter.
• 7 tunneler på tilsammen 15 km.
• 4 mill. m 3 fjell sprenges ut.
• 10 bruer med samlet lengde 1,5 km.
• tilrettelegges for 250 km/h.
• 30 planoverganger legges ned.
• ferdig sommeren 2018.
• kostnad 6,1 milliarder 2012-kroner.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS