
O&K-kolossen er på plass
Forgraveren på 218 tonn, 7 meter høy, 13 meter lang og 6,4 meter bred fra Titania er på plass på vei/fjellsprengningsmuséne ved Hunderfossen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Onsdag 13. november møttes sentrale personer fra giver, mottagere, sponsorer og aktører til den offisielle overtagelse av forgraveren O&K RH120C fra Titania AS til Norsk vegmuseum/Norsk fjellsprengningsmuseum.
Graveren fra 1988 som har gått 62.000 timer ved ilmenittbruddet på Tellnes i Hauge i Dalane, er endelig blitt pensjonist. Velfortjent, da timetallet omregnet i årsverk betyr ca 35 år i kontinuerlig hard jobb.
Fanfare og godlyd fra motor
Til fanfare og feiende musikk fra Fåberg Musikkforening ble deltagerne ønsket velkommen til seansen som startet ute ved den dekorativt belyste hovedattraksjonen. Denne svarte med godlyd fra den ene av de to Cummins motorene som ga nok hydraulikkraft til at gjestene fikk se bom, stikke og skuffe i harmoniske bevegelser.
Direktør ved Norsk vegmuseum, Geir Atle Stormbringer, ønsket velkommen og bød forsamlingen innendørs til Berghallen i fjellsprengningsmuséet hvor den mer formelle delen av overtagelsen ble gjennomført. I sin tale beskrev Stormbringer den lange prosess som lå forut for det resultat som nå kan ses ved muséet.

Berømmelse og glede
Tine Thorstensen, konservator ved Norsk vegmuseum, berømmet alle som hadde bidratt til at flyttingen hadde gått som planlagt. Spesiell takk for innsatsen fikk Rune Bilstad og Stig Vikeså fra Pon Equipment, Ola-Per Lotten fra vegmuséet, Per Smedberg fra Titania og leder av flytteprosjektet, Jarle Gausen, Skanskas representant i Norsk fjellsprengningsmuseum.
Personalsjef ved Titania, Finn Nesvold, uttrykte stor glede over å få se O&K'en stå ved siden av den andre kjempen ved muséet, dumperen Unit Rig Lectra Haul med lastekapasitet på 170 tonn, som muséet tidligere har fått fra Syd-Varanger gruver. Han overrakte også en video av maskinen i bruk ved Titania. Styreleder Jan Rohde i Norsk fjellsprengningsmuseum lovet på sin side at de skulle ta godt vare på «nykommeren» og takket så mye for gaven.
Norsk fjellsprengningsmuseum er blitt en attraksjon rikere. De ser derfor frem mot neste sesong, hvor muséet har vært i drift i 10 år, og til de kommende sesonger med stor forventning!
Disse bidro under flyttingen
Aktører:
• Pon Equipment AS
• BEMY Maskin & Transport AS
• Mammoet Norge A/S
• Nordic Crane Lillehammer AS

Sponsorer:
• AF Gruppen AS
• Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS
• Jernbaneverket
• Leonhard Nilsen & Sønner AS - LNS
• Multiconsult AS
• NCC Construction AS
• Norconsult AS
• Norges Geotekniske Institutt - NGI
• Norsk Arbeidsmandsforbund
• Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk - NFF
• Orica Norway AS
• Skanska Norge AS
• Statkraft
• Sweco Norge AS
• Veidekke Entreprenør AS
Mottagere:
• Norsk vegmuseum (NVM)
• Norsk fjellsprengningsmuseum (NFSM)
Giver:
• Titania AS
Harde fakta for O&K RH120C
Dimensjoner: H 7 m, L 13 m og B 6,4 m.
Arbeidshøyde: 13 m, arbeidsdybde - 2,5 m
Graveskuffekapasitet: 12 m3, vekt graveskuffe: 20.000kg
Motor: 2 Cummins 575 hk 6 syl. dieselrekkemotorer på 19 l Totalvekt: 218.000 kg
Vekt motvektslodd: 25.000 kg
Hydraulikksystem: Volum 3000 l. med et oljetrykk på 300 bar
Dieseltank: Volum 3500 liter