Tor Magnus Hauge må fjerne steiner for å komme helskinnet gjennom Kløvbrekko.

- Dette er ikke gøy

Tor Magnus Hauge er daglig leder i Tysnes Maskin. Hver dag kjører han gjennom Kløvbrekko i Tysnes kommune (Hordaland) med store kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

- Jeg sitter ofte med hjertet i halsen over her, sier Hauge, mens han kjører vogntoget fra Onarheim til Uggdal. Han kikker nedfor kanten. Det er ikke for hvem som helst å kjøre store kjøretøy på smale Tysnes-veier, spesielt om man ikke er lokalkjent.

For første gang siden vegvesenets utbedring, skal han frakte en gravemaskin gjennom Kløvbrekko på fylkesvei 79. Med følgebil i front og blinkende lys på taket, er vi med på turen. Hauge er spent. Kanskje er svingen i Kløvbrekko blitt for smal. Det er en reell fare for at han setter seg fast.

Skandalebrekko

Etter at det gamle rekkverket raste ut, brukte vegvesenet 700.000 kroner på å sette opp et nytt betongrekkverk. Det resulterte i at veien ble enda smalere enn tidligere. Løsningen ble å meisle bort fjell på innsiden.

- Det er jo bare mosen de har tatt. Det er en skam sier Hauge.

Han er forundret over hvorfor vegvesenet ikke kunne tatt noe mer, når de først var i gang.

Her er det smalt å komme gjennom med maskin på hengeren. Spesielt etter at det nye autovernet ble satt opp.

- Man hadde ikke trengt å bruke dynamitt her, kommenterer han.

Men man måtte hatt større utstyr enn det Statens vegvesen stilte med.

Dersom de hadde brukt pengene på å meisle ned fjellet istedenfor å bolte løse bergmasser, kunne man nå hatt bredere vei. Da kunne man fått en rein fjellskjæring slik at man hadde sluppet å sikre med bolter.

Gjennom ordfører Kåre Martin Kleppe (H), har Tysnes Maskin tilbudt seg å gjøre det arbeidet for en liten symbolsk sum, men vegvesenet svarte aldri på forespørselen, sier Hauge.

Siste nytt om «brekko», er at vegvesenet er ferdige med breddeutvidelse og sikring av fjellet på oppsiden, og sikring av mur og skråning på nedsiden.

- Nå skal det legges en ny stripe med asfalt inn mot fjellet, for å gjøre kjørebanen litt bredere. I tillegg blir det ny veimerking, sier Vidar Tveiterås, driftsbyggeleder i Statens vegvesen.

Bare på Tysnes

- Jeg skulle ønske at tysnessamfunnet ikke godtok bare å bli satt på vent. Det har det blitt i veisaker i flere tiår, sier Hauge.

Han er helt sikker på at noe lignende ikke hadde blitt godtatt i nabokommunene.

På toppen av Kløvbrekko tar den erfarne lastebilsjåføren Tor Magnus Hauge et ekstra langt innpust. Den ellers så pratsomme sjåføren fra Lunde blir stille. Nå trenger han full konsentrasjon om kjøringen. Med gravemaskin på hengeren, er vogntoget blitt 17,5 meter langt og 3,10 meter bredt. Han må ligge helt utenfor asfaltkanten i den skarpeste svingen. Beltet på gravemaskinen skraper så vidt borti betongkanten.

Han må ut for å se. Her trenger han hver centimeter. Bergveggen er også farlig nærme. Noen steiner ligger inntil berget. For ikke å ødelegge dekkene, må han fjerne steinene.

Hauge løfter de opp én etter én, og lemper dem over kanten. Med en klaring på noen centimeter, lirker han seg gjennom svingen.

Han puster lettet ut når han har passert «skandalebrekko». Det frister ikke til gjentagelse. Tilbaketuren går definitivt rundt Hodnaneset.

Fysikken bestemmer

- Veien er ikke like god, selv om bredden er tilbake som før, forklarer Hauge.

Svingen er blitt verre å kjøre i. For å komme rundt den verste svingen, må store kjøretøy utnytte hele ytterkanten av svingen. Når det nye rekkverket er kommet så langt inn på veien, forsvant denne plassen. Det fører til at vogntoget nå havner for langt inn i svingen. I tillegg svinger hengeren dårligere med last.

Hauge etterlyser større tiltak og utbedringer på strekningen.

- Tenk på de som ikke er kjent på veien, eller de som kjører tømmertransport opp mot 22 meter. Jeg synes synd på de sjåførene, sier Hauge.

En vanlig semitrailer vil også ha problemer slik Kløvbrekko er i dag, legger han til.

Godt nok

Vidar Tveiterås forteller at vegvesenet er oppmerksomme på den detaljen.

- Men vi mener situasjonen på stedet er slik at store kjøretøy nå skal komme frem greit, sier Tveiterås.

Den konklusjonen er ikke Hauge enig i.

- Teoretisk sett kommer jeg frem, men å gi 700.000 for dårligere vei er helt utrolig, sier Hauge.

Slik veien er nå, er det ikke godt nok, mener han.

- Veien skal aldri bli dårligere enn den var, sier Hauge.

Trasig

- Det er trasig om de som kjører i området ikke føler seg komfortable med arbeidet vi har gjort på stedet, men jeg vil gjerne få lov til å minne om at det var en reparasjon av en utrasing vi har utbedret, og ikke en utvidelse av veien, svarer Tveiterås.

Han mener at veien i Kløvbrekko nå er både sikker og trygg å ferdes på.

- Totalt sett er veien bedre enn før. Den er, som før, smal, men slik er mange av veiene våre på Vestlandet, sier Tveiterås.

Frykter lengdebegrensing

Den daglige lederen i Tysnes Maskin, er på sin side livredd for at vegvesenet skal velge det han kallar en enkel utvei, og sette lengdebegrensing på strekningen.

Om man stenger veien for transport over 12,4 meter, i stedet for å ta tak i problemet, kan det få konsekvenser for både bedriften og kundene.

- Ja, vi kan alltid kjøre omveien om Hodnanes, dersom vi må det, men det blir dyrere for både oss og kundene, sier Hauge.

Avstanden øker da fra 13 til 23 kilometer.

Nå håper Hauge at det en gang for alle kan bli satt av noen midler, og bli ordnet opp i Kløvbrekko.

Powered by Labrador CMS