
Ett chassis – flere kjøretøy
Mercedes-Benz’ nye Urbanetic-konsept visker ut forskjellene mellom varebil og personbil.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Mandag presenterte Mercedes-Benz sin visjon for fremtidens bytransport. Og visjonen er den samme både for person- og varetransport. Man bruker nemlig den samme bilen, tenker MB.
«Urbanetic» er selvkjørende, el-drevne chassis som kan svitsje påbygg etter behov. Som bildelings-kjøretøy har Urbanetic plass til 12 passasjerer.
Fraktmodulen har den fordelen at gulvet i lasterommet er dobbelt, slik at man ved behov kan dele lasterommet i to horisontalt. I en slik konfigurasjon er bilens kapasitet på ti europaller.
Godsmodulen har en lastelengde på 3,70 meter, noe som er imponerende all den tid bilen er på 5,14 meter.
MB skisserer også opp flere andre muligheter for optimalisering av kjøretøy eter Urbanetic-konseptet: Egne godsmoduler for nattdistribusjon og rushtidsversjon av passasjermodulen med flere seter, for å nevne noen.
- Urbanetic-konseptet vil være en lettelse for store byer der trengselen er stor, kommenterte MBs varebilsjef Volker Mornhinweg under lanseringen av Urbanetic.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS