Ett chassis – flere kjøretøy
Mercedes-Benz’ nye Urbanetic-konsept visker ut forskjellene mellom varebil og personbil.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Mandag presenterte Mercedes-Benz sin visjon for fremtidens bytransport. Og visjonen er den samme både for person- og varetransport. Man bruker nemlig den samme bilen, tenker MB.
«Urbanetic» er selvkjørende, el-drevne chassis som kan svitsje påbygg etter behov. Som bildelings-kjøretøy har Urbanetic plass til 12 passasjerer.
Fraktmodulen har den fordelen at gulvet i lasterommet er dobbelt, slik at man ved behov kan dele lasterommet i to horisontalt. I en slik konfigurasjon er bilens kapasitet på ti europaller.
Godsmodulen har en lastelengde på 3,70 meter, noe som er imponerende all den tid bilen er på 5,14 meter.
MB skisserer også opp flere andre muligheter for optimalisering av kjøretøy eter Urbanetic-konseptet: Egne godsmoduler for nattdistribusjon og rushtidsversjon av passasjermodulen med flere seter, for å nevne noen.
- Urbanetic-konseptet vil være en lettelse for store byer der trengselen er stor, kommenterte MBs varebilsjef Volker Mornhinweg under lanseringen av Urbanetic.
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Lærling
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS
-
Salgs- og Produktspesialist
H.C. Petersen AS