Axess Logistics fikk nylig ansvaret for å ferdigstille de nye bilene til Coca-Cola Norge som har skiftet ut store deler av bilparken til el-bil.

Biltransportørene i Drammen

Eva Sundberg og Benedicte Markveien, henholdsvis adm. direktør i Axess Logistics og konsernsjef/adm. direktør i Auto Transport Service (ATS) ferdigstiller rundt 100.000 biler som ankommer Drammen Havn årlig.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

På landets største havn for import av biler blir bilene ombygde og spesialtilpasset før utsending til kunde.

I NRKs program «Norge nå» 6. november ga de svaret på hvorfor Drammen er så godt egnet til dette.

Eva Sundberg kunne fortelle at hun representerer det eneste billogistikkselskapet som tilbyr skandinaviske importører og forhandlere en total logistikk- og transportløsning for nye og brukte biler.

Axess Logistics har et europeisk nettverk som håndterer over én million kjøretøy årlig med sine lastebiler og jernbanevogner.

Foruten Drammen er selskapets skandinaviske transportanlegg plassert i Södertelje, Gøteborg og Halmstad i Sverige, og Fredericia i Danmark.

- I tillegg har vi lokasjoner for håndtering av tog og lokal distribusjon fra Stavanger, Bergen, Trondheim, Mo I Rana, Bodø og Narvik. Samt at vi betjener ankomster både fra Brevik og Oslo, forteller Sundberg.

Virksomhetsområdet omfatter besiktigelse ved ankomst, spedisjon, fortolling, forflytting av bil til lager, lagervedlikehold, verksted/klargjøring/understellsbehandling og transport.

Sammenslåing

Axess Logistics er et resultat av sammenslåingen av de tre tidligere selskapene Autolink, Motortransport og Skandiatransport.

Axess Logistics konsernet har over 1000 ansatte og omsetter årlig for ca. to milliarder kroner.

I Norge har selskapet 140 ansatte og omsetter for ca. 424 millioner kroner.

- Med en bilbransje i endring ser vi et stort markedspotensial for å utvikle tjenestene ytterligere. Med over 50 år som markedsleder og en lokasjon som er berømt innen bilbransjen ligger alt til rette for å møte en spennende fremtid i en bransje i endring, forteller Eva Sundberg til NRK.

Coca-Colas biler

Axess Logistics fikk nylig ansvaret for å ferdigstille de nye bilene til Coca-Cola Norge som har skiftet ut store deler av bilparken til el-bil.

I sin nye miljøvennlige profil falt valget på Opel Ampera-E levert av Sulland Lillehammer. Alle 100 biler er helfoliert i Coca-Colas nye profil med skibokser.

Innovative ATS

Konsernsjef og adm. direktør Benedicte Markveien i Auto Transport Service (ATS) leder en bedrift som har utviklet seg fra gründer-stadiet til en innovativ kompetansebedrift. – Vi transporterer biler fra Kristiansand i sør til Kirkenes i Nord. Vi frakter også biler til og fra de fleste steder i resten av Europa. Avhengig av destinasjon så vil bilene sendes med tog eller trailer, eller med en kombinasjon av tog og trailer, forteller Markveien til NRK.

ATS betjener flere av Norges største bilimportører. Til disse leverer selskapet skreddersydde tjenester, og tar ansvar for bilene fra kai til kunde.

ATS har 140 ansatte i Drammen Bilhavn og omsetter årlig for ca. 300 millioner kroner. Selskapet disponerer 40 trailere og 30 togvogner for biltransport til bilimportørenes forhandlerapparat i Norge.

Stevedoren Motorships

Motorships AS tar hånd om billogistikken i logistikk-knutepunktet Drammen Havn, hvor sjø møter vei og bane.

Selskapet er Stevedore i Drammen Havn, med ansvar for lossing av bilbåter. Lossing av ca. 100.000 biler årlig selskapet til den største aktøren for lossing av biler i Norge.

Tom Egil Johannessen har ansvaret for import, klarering og lossing av skip til Drammen, og har fått et personlig forhold til importører, kunder og samarbeidspartnere.

Motorships opererer innen forretningsområdene shipsagentur, stevedore og billogistikk på sjø, vei og jernbane, og er en del av Auris Holding AS.

Selskapet ble etablert i 1964 som skipsagent for OW Lines - senere Wallenius Wilhelmsen Logistics. Siden den gang har Motorships vokst med agenturet for NYK (Nippon Yusen Kaisha), samt subagenturet for WSS (UECC), K-line (Norway) AS og Mosk (Mitsui O.S.K Lines).

Powered by Labrador CMS