ELEKTRISK: Illustrasjon av maskinen som vises på Bauma. G2200E kommer i to utgaver, en med litt høyere tipphøyde og en med større løftekapasitet, men litt lavere tipphøyde.

Fleksibel elektrisk Giant

MÜNCHEN (AT.no): På Bauma lanserer Giant to batteridrevne minilastere. Maskinene veier 2,2 tonn, men er spekket litt forskjellig.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Derfor sier Giant at de lanserer to el-lastere, og ikke én. Maskinene har navnene G2200E og G2200E X-TRA.

Begge maskinene har to elektriske motorer. Den ene på 6,5 kW (8,84 hk) for drift av maskinen og den andre på 11,5 kW (15,64 hk) til hydraulikken.

G2200E har løftehøyde på 2,85 meter med 1,65 tonn i skuffa, mens X-TRA har nedbygd løftetårn og dermed økt kapasitet (2,2 tonn), men lavere løftehøyde (2,45 m). Standard for maskinene er et 48V lithium-ion batteri.

Jubel i Norge

G2200E/G2200E X-TRA

  • Maskinvekt: 2,2 tonn/2,2 tonn
  • Batteri: 12,3 kWh (240Ah)/18,4 kWh (360 Ah)
  • Motor hydraulikk: 11,5 kW/11,5 kW
  • Motor drift: 6,5 kW/6,5 kW
  • Hastighet: 15 km/t / 15 km/t
  • Løftekapasitet: 1650 kg/2450 kg
  • Løftehøyde: 2850mm/2450 mm

- Vi har ventet på den elektriske versjonen en stund nå, og det er et sug i markedet for den. Vi ser markedet etterspør mer og mer elektrisk, og gleder oss til å få de første maskinene til Norge, sier produktsjef Stig Hågensen hos Giant-importør Hymax AS.

Maskinene er ventet tilgjengelige på markeder sent i 2019, rundt november. Når det gjelder kapasitet, kan kundene bestille maskin med ytterlig tre ulike batteripakker. 12,3 kWh (240 Ah), 18,4 kWh (360 Ah) eller 24,6 kWh (480 Ah).

Disse vil normalt holde til drift i 4, 6 eller 8 timer.

Lad når du vil

Batteriene har et selvbeskyttende system som gjør at de kan lades når som helst, uten at det svekker levetiden.

LADELØSNINGER: Giant med ladeløsninger for flere batteripakker som skal holde til drift fra 4-8 timer.

Maskinene kan utstyres med et «on-board» ladesystem (40A eller 60A) som kobles til vanlig 230V strømnett.

Et eksternt hurtigladesystem er også tilgjengelig og kommer i spennet fra 40A-300A, noe som gjør det mulig å lade 50% av batteriet på 30 minutter.

Økt pris – billigere drift

Prisen på maskinene vil være høyere enn for en konvensjonell dieselutgave, men Giant opplyser at driftskostnadene reduseres betydelig.

Det gjelder både kostnader for drivstoff, færre roterende deler, mindre behov for vedlikehold og lengre skifteintervaller for filtre. Dette gir lengre drift mellom service, og mindre ståtid.

Maskinen kommer enten med åpen hytte (ROPS/FOPS), foldbart tak eller hytte og varmeapparat. Det er lagt opp til tre dobbeltvirkende uttak i front på maskinen.

Powered by Labrador CMS