ARBEIDSSTED: HSC-kranen ble montert opp på en tomt på et område som heter Vervet rett ved Tromsøbrua. Deretter ble den montert ned igjen og sendt til Vardø på første oppdrag. Etter Vardø-jobben skal den tilbake på denne tomten for å løfte betongelementer til et digert boligprosjekt i ca. et års tid.
ARBEIDSSTED: HSC-kranen ble montert opp på en tomt på et område som heter Vervet rett ved Tromsøbrua. Deretter ble den montert ned igjen og sendt til Vardø på første oppdrag. Etter Vardø-jobben skal den tilbake på denne tomten for å løfte betongelementer til et digert boligprosjekt i ca. et års tid.

Ny storkran i Nord-Norge

Målselvkran AS gjennomførte selskapets største investering noensinne da de skaffet seg en unik kran som i tillegg er landsdelens største av sitt slag!

Publisert

Det begynte i det små da Vidar Solør startet for seg selv med en 18-tonner i 1985, men firmaet vokste jevnt og ble AS i 2002. Nå er det 15 ansatte som farter Nord-Norge på kryss og tvers med løft i alle vektklasser.

Opp gjennom årene har selskapet hatt 16-17 kraner i drift, og inntil nå kun mobil- og lastebilkraner. Nå er det imidlertid en ny konge på plass i landsdelen, den beltegående fagverkskranen HSC SCX2800A-3 på 235 tonn som er levert av ANK AS!

Løfter element

EIER OG FØRER: Lennart Sætre (t.v.) har vært i selskapet siden starten av 2000-tallen, og blir fører på den nye kjempen. Her med eier Vidar Solør i Målselvkran AS.
EIER OG FØRER: Lennart Sætre (t.v.) har vært i selskapet siden starten av 2000-tallen, og blir fører på den nye kjempen. Her med eier Vidar Solør i Målselvkran AS.

- Vi har mange oppdrag med løft av betongelementer til nye bygg. Byggene blir større og større, og en beltegående kran er mer anvendelig til slike jobber. Her i nord er det også en del forespørsler på store ting som skal løftes, sier daglig leder Vidar Solør til AT.no.

TRANSPORT: Overvognen på HSC-kranen veier 42 tonn. Ni semilass må til for å flytte alle krandelene mellom jobber.
TRANSPORT: Overvognen på HSC-kranen veier 42 tonn. Ni semilass må til for å flytte alle krandelene mellom jobber.

Investeringen er selskapets største noensinne. Grunnprisen på kjempen er 15 millioner kroner, men akkurat da den skulle leveres og regningen betales, stupte kroneverdien og prisen økte med halvannen til to millioner kroner.

- Veldig surt, men også helt umulig å forutse.

Solør sier han sover godt uansett, og heldigvis er det masse jobb i vente for krana.

Stoppet av virus

Covid-19-pandemien ble også en utfordring for kranleveransen. HSC-kjempen rakk å ankomme Tromsø med skip, men viruset stoppet all reiseaktivitet før den ble montert.

Eksperter fra Nederland skulle kommet, men kunne ikke, og de ansatte fra den nyetablerte HSC-importøren ANK AS i Oslo fikk «søringkarantenen» i fleisen.

Men med det samme karantenen ble opphevet, reiste ANK til Tromsø og satte i gang med monteringen. Sammen med folkene fra Målselvkran, fikk de montert kranen ved foten av Tromsøbrua.

Ikke lenge etter ble den montert ned igjen og sendt til Vardø på første oppdrag.

Tungvekter

TO DAGER: Kranen ferdig montert i Tromsø som del av opplæringen fra ANK AS. Målselvkran brukte to dager da de rigget den opp på første jobb i Vardø, og trolig går det enda raskere neste gang. Uten luffejiben tar det ca. 1 dag.
TO DAGER: Kranen ferdig montert i Tromsø som del av opplæringen fra ANK AS. Målselvkran brukte to dager da de rigget den opp på første jobb i Vardø, og trolig går det enda raskere neste gang. Uten luffejiben tar det ca. 1 dag.

HSC Cranes (Hitachi Sumitomo Cranes) er et sjeldent kranmerke i Norge, og kjempen som er levert til Målselvkran er den største beltegående fagverkskranen i Nord-Norge.

Ni semilass må til for å flytte den mellom jobbene! Overvognen veier 42 tonn og hvert belte veier 23 tonn. Tar man med motvekter, bom og luffingjib, stopper pinnen på vekta på 235 tonn!

KOM I DELER: Slik kom kranen fra produ­senten og inn til Tromsø med båt.
KOM I DELER: Slik kom kranen fra produ­senten og inn til Tromsø med båt.

Hovedbommen er 33,5 meter lang, og luffingjiben 30,5 meter. Teoretisk maksløft helt inntil kranen er 275 tonn, men en mer praktisk beskrivelse av løftekapasitet er at den løfter 21 tonn på 41 meter (ut fra kranen). Til sammenligning får AT.no opplyst at en 220 tonns mobilkran klarer 8-10 tonn «på 40 meter».

Store på elementer

Nykommeren i kranparken, er skreddersydd for behovet til Målselvkran AS.

- Det er betongelementmontasje vi primært holder på med, og vi tror beltegående kraner er veldig bra til slike oppdrag. Man får kraftig punktbelastning når man bruker mobilkraner, og det kreves mye forarbeid. Beltene gjør at man har mye større anleggsflate, og at man ikke er like avhengig av at det er steinhardt underlag. I tillegg kan man belte seg rundt på anlegget selv om kranen er opprigget, sier Øystein Solør.

Øystein er sønnen til Vidar og har «vokst opp» i firmaet. Han begynte som montør av betongelementer etter 9. klasse, og har vært kranfører siden 2004. Han svarer «ikke umulig» på spørsmål om det er han som en dag tar over bedriften, men dette er ikke tema akkurat nå.

Så på brukt, kjøpte ny

Øystein Solør sier det var litt tilfeldigheter som førte selskapet inn mot HSC-kranen. Selskapet begynte å lukte på å skaffe en beltegående fagverkskran til elementjobbene, og reiste til Mongstad for å se på en brukt HSC-kran i samme størrelse som var til salgs.

- Den kranen manglet imidlertid en del detaljer som vi trengte til elementmontering, blant annet hadde den kun hovedbom og ikke luffingjib. I tillegg var den ganske dyr, 10 år gammel og uten garanti og serviceavtale. Da så vi heller etter en ny som vi kunne skreddersy og deretter få hjelp til montering og opplæring, sier Øystein Solør.

Fra tidligere er Målselvkran AS kunde av Tadano-kraner (har fire Tadano-kraner nå). De som etablerte ANK AS, har tidligere jobbet med Tadano-kraner, og Øystein Solør sier det er en fordel at kranfirmaet kjenner til menneskene de har handlet den nye maskinen av.

PS: Nordic Crane har en 400-tonns mobilkran med base i Tromsø. Taraldsvik Maskin i Narvik har også en 400-tonns mobilkran. Disse har større kapasitet, men mobilkran og beltegående fagverkskran er selvsagt to forskjellige ting.