Helt nytt konsept fra Doosan for rammestyrte dumpere. Doosan DA45 4x4 kommer med to akslinger, dumperkasse som på stive dumpere og med 40 tonns lastekapasitet. Foto: Doosan

Helt nytt dumper-konsept fra Doosan

Doosan luftet i dag, for første gang, en helt ny dumperpilot utenfor fabrikklokalene i Elnesvågen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Etter 15 måneder med hardt arbeid og hysj-hysj, fikk den nye dumperen Doosan DA45 4x4 fredag 5. februar for første gang kontakt med vinterveier ved den norske dumperfabrikken utenfor Molde.

DA45 4x4 er en toakslet rammestyrt dumper med tvillinghjul bak, og med en dumperkasse tilsvarende som på stive dumpere i 40-tonnsklassen. Dette er den første Doosan-dumperen med to akslinger (om man ser bort fra Moxy-tiden for mange, mange år siden, da det fantes noen mindre toakslede varianter).

Forespørsel fra Hæhre

Utviklingen startet for rundt 15 måneder siden og etter en forespørsel fra Hæhre Entreprenør. Nå er prototypen klar etter tett samarbeid mellom produsent, Hæhre og Doosan-forhandler Rosendal Maskin AS. Denne skal testes i et lokalSt fjellanlegg der de ulike komponentene skal kjøres, og maskinen skal sammenlignes med andre maskiner. Etter denne fasen skal maskinen ut på et Hæhre-prosjekt og testes videre i drift. Hvilket, er ikke endelig bestemt. Målet videre blir å få en pilotserie på fem maskiner klar til sommeren, også disse skal testes på Hæhre-prosjekt(er).

Verdenslansering på Bauma

Den noe lengre planen er å starte serieproduksjon av maskinen i første kvartal 2022, og maskinen skal etter planen lanseres for verdensmarkedet på Bauma i München i april 2022.

For første gang fikk denne DA45 4x4 strukket dumperkassen sin mot solen. Fredag 5. februar ble det nye konseptet luftet ute under åpen himmel etter 15 måneder inne i fabrikklokalene i Elnesvågen. Foto: Doosan

- Målet med denne maskinen er å utfordre stive trucker i 40-tonnsklassen, ved å komme med en dumper som takler dårligere vei, glattere underlag og brattere terreng bedre enn stive trucker, sier markedsansvarlig Jan Roger Lindseth ved Doosan-fabrikken.

Foruten de nevnte kvalitetene, er det også ventet at svingradiusen er bedre enn for stive trucker, noe som kan være et poeng f.eks. ved utkjøring av masser fra tunneldriving.

Aktuell i flere markeder

- Hva sier Doosan sentralt til dette?

- Doosan har akseptert at dette er initiert av en kunde, og har ikke hatt motforestillinger til det nye produktet. Vi tenker også selvfølgelig på flere kunder i Norge, og andre markeder i flere land for denne maskinen. For eksempel kan en slik maskin kanskje forlenge sesongen for en gruve som normalt må stoppes i en viss periode på grunn av regntid. Vi må være kloke med hvilke applikasjoner og valg vi tar med videre i utviklingen av maskinen, sier Lindseth.

PS: Når vi skriver helt nytt dumper-konsept, så er dette vel og merke i Doosan-regi.

Powered by Labrador CMS