NY TANNGARD: Her er Dig Jim-tannsystemet i bruk på en 90-tonns Hitachi-graver. Tennene er testet over en lengre periode, blant annet på et prosjekt i Florø.

Nytt, norsk tannsystem

Dig Jim er et nytt, norskutviklet tannsystem. Ingen bolter, ingen sveising. Bytte av adapter tar fire-fem minutter!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

NÆRBILDE: Slik ser tannsystemet ut på nært hold og ferdig montert på ei gravemaskinskuffe.

Tannsystemet er utviklet av Bergen-entreprenør Jim Heldal, og er blitt kjørt i tester flere steder høsten 2021.

Det er designet på innfestingen som gjør løsningen spesiell, og tannskiftene så raske.

Ingen bolter

Kort oppsummert kommer det ferdige tenner/adaptere fra SSAB i Sverige (Hardox 500) til Se-Tech AS i Bergen. Her freses det spor slik at tenner/adaptere kan glis inn i et spor i frontstykket, og settes automatisk i lås på grunn av geometrien.

Når adapteren må skiftes, pigges den ut av sporet og detter av. Et nytt hentes og skyves deretter på plass.

- Jeg har brukt dette en stund nå, og jeg merker det best på hvor fort det går å bytte sammenlignet med andre tannsystemer. Med andre løsninger må man ofte være to personer, mens dette gjør jeg enkelt selv, sier Roy-Ove Lutentun i Brødrene Lutentun ANS.

VINKLER: Hjørnetennene er vinklet litt ut for bedre inntrengning, ekstra beskyttelse for sidebeskyttelsen av skuffen og bedre fyllingsgrad av skuffen.

Mange skifter

KAKKES AV: Roy-Ove Lutentun fra Brødrene Lutentun ANS med et verktøy han benytter for å kakke av adapter som skal skiftes ut. Jobben utføres på fire minutter, og han kan gjøre den selv. Det kreves heller ingen spesialverktøy som kan glippe i bolten og skape uønskede hendelser.

Fjaler-entreprenøren er leid inn på et anlegg i Florø som Helldal AS (selskapet til utvikler og entreprenør Jim Heldal) har.

Lutentun kjører en 90-tonns Hitachi på prosjektet, og sier tannsystemet får testet seg skikkelig i det tøffe fjellet som virkelig sliter på stålet.

- Måten man graver på, og hvordan skuffene fyller seg med det nye tannsystemet, gir en høyere fyllingsgrad enn de eldre systemene. Byttene av tenner er i tillegg som natt og dag. Jeg bruker fire minutter på å skifte en adapter, og det er ingen bolter. Det kan være litt vanskelig med bolter av og til om de er veldig slitt, og det kan oppstå et veldig spenn når man drar til. Da kan det være skummelt om nøkkelen glipper, sier Lutentun videre.

NØKKELPERSONER: Fra venstre: Hans Berge som er produksjonssjef i Se-Tech AS og Jim Heldal som er utvikler og mannen bak idéen. Videre er kontoransvarlig Vibeke Valle og selger Bjørn Botn i Dig Jim AS.

Tre modeller

Tannsystemene kommer i tre modeller. Model 1 er for skuffer på 15-40 tonns gravemaskiner. Model 2 for skuffer på 40-80-tonnere og Model 3 til skuffer på 80-tonnere og oppover.

Løsningene kan også leveres med hettetenner. Skifte av disse skal være enda raskere, kun ett minutt hevdes det. Grunnen er at den gamle hetten faller av når den er nedslitt, og en ny klikkes bare på.

Dig Jim-løsningen er énveis-tenner, altså lange tenner som skyves inn i et spor og byttes når de er nedslitt (snus ikke). På grunn av den raske skiftetiden, så er det lett å flytte på rekkefølgen i «tanngarden». Det er en kjent sak at hjørnetennene slites raskere enn de på midten, og for å fordele slitasjen kan man raskt bytte på rekkefølgen og slite ut kjeven jevnere.

Løsningen består også av frontstykkene, og ikke minst sidebeskyttelser for skuffen. Disse kan snus for å bytte side etter hvert som den ene siden slites ned. Sidebeskyttelsen tar av veldig mye for skuffen som tross alt er en kostbar, og ikke minst, avgjørende viktig del for gravemaskinen.

3D-PRINTET: Alle disse delene er 3D-printet i utviklingen av det nye tannsystemet.

Mye lettere

Vekt er også tema. For maskiner over 60 tonn som går i mating av knuseverk, så veier hver tann 75 kg. Dig Jim AS påpeker at en konkurrents tilsvarende vendbare tenner veier 285 kg stk, hvilket gir Dig Jim-løsningen 800 kg lavere vekt sammenlagt for hele tanngarden.

Utvikler Jim Heldal påpeker også at løsningen hans er designet slik at man får spennet mye lengre ut på tannen enn med andre systemer der spennet oppstår lengre inn på skuffen. Dette trekker han frem som en fordel, og mindre skummelt dersom «noe ryker» eller slipper. Det er store krefter i sving.

LAGER SPOR: En slik fres benyttes for å lage sporet som er grunnleggende i Dig Jim-løsningen.

HMS og økonomi

Denne konstruksjonen som altså reduserer spennet i stålet, samt at man ikke trenger spesialnøkkel som kan glippe i bolten og dermed skape uheldige situasjoner ved skifte av tenner/adapter, trekker Heldal frem som spesielt viktig i et HMS-perspektiv.

Heldal sier videre at det er mye å spare på å ha gode tenner med god inntrengning i massene, og at uansett merke man benytter seg av, så er det en kjensgjerning at produksjonen øker med 10% når man får nytt slitegods ytterst på skuffen.

Med utgangspunkt i en 70-tonner og tilhørende maskiner, mener Jim Heldal at det fort kan bli mer en million kroner i besparelser som en effekt ved å ha skarpe og gode tenner.

Stor kapasitet

FRONTSTYKKET: Et frontstykke for en 4,5 m3 skuffe, ferdig med spor for å skyve inn ferske tenner.

Som tidligere nevnt maskineres tennene til ferdige produkter hos Se-Tech AS i Bergen. Dette er et maskineringsverksted som har levert mye til oljeindustrien gjennom mange år, men som nå har mye ledig kapasitet og kan produsere mengder av Dig Jim-tenner.

Selskapet har investert i nye robotiserte maskiner underveis i pandemien, og har topp moderne utstyr og drøssevis av såkalte paletter (plasser eller stasjoner).

- Alle sier vi ikke kan konkurrere med Kina. Men i Kina er det mangel på stål, og CMC-maskinene er de samme i Kina som her og de koster det samme her og i Kina. Så, jo, vi kan konkurrere med Kina. I tillegg er transport fra Kina helt vilt dyrt nå, sier Heldal.

Norsk industri

At løsningen er norsk, og at tennene skal produseres i Norge, er Jim Heldal ekstra glad for. Han har stor tro på at de får fart på både produksjon og salg, selv om det vil kreve mye innsats mot et marked som ikke er mest kjent for å omfavne alt nytt.

Heldal tror imidlertid at ordet vil spres når entreprenørene får testet det ut, og ser effekten av systemet.

PATENTERT: Dette området på frontstykket skal ikke slites, og når tannen/adapter fjernes så ser man hvilken sort som skal monteres her.

Målet er å omsette for 20-30 millioner kroner i 2022, så får man se hvor veien går videre. Han innrømmer at det allerede har kommet internasjonal interesse for det patenterte systemet.

- SSAB som leverer stål til oss, har vært inne på tanken å produsere dette på lisens for det globale markedet. Skjer det, snakker vi plutselig om helt andre summer, sier Heldal.

Powered by Labrador CMS