NYTT EVENTYR: Flere gruver i verden benytter førerløse tipptrucker i mange år, og så langt er det ikke rapportert én ulykke/hendelse på grunn av det førerløse systemet, opplyser Hesselberg over for A&T.

Hesselberg med på å utvikle Europas første «autonome gruve»

HESSELBERG MASKIN: Prosessen har vært lang, og Hesselberg Maskin leverte for ca. ett år siden tilbud om levering av førerløse tipptrucker og løsninger til Aitik-gruva i Nord-Sverige. Nå er avgjørelsen tatt, og Aitik blir Europas første åpne gruve med autonome tipptrucker for transport av stein.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Boliden eier den åpne kobbergruven som er en av Europas største, og gruvekonsernet sendte 22. oktober ut en pressemelding om at da hadde valgt løsning for fremtidige førerløse tipptrucker i gruva.

- Boliden har valgt å introdusere det førerløse tipptrucksystemet Komatsu Frontrunner på 11 tipptrucker i Aitik-gruva. Investeringen er på 218 millioner svenske kroner, og løsningen skal være fullt implementert innen utgangen av 2024, skriver Boliden i sin pressemelding.

Samarbeid

For ordens skyld er investeringssummen kun opplegget for å etablere et førerløst system, ikke nye maskiner. Hesselberg Maskin AB (eid av norske Hesselberg) har jobbet sammen med Komatsu om løsningen, og fra Hesselbergs side er arbeidet ledet av konsernsjef Andreas Corwin.

AITIK: Boliden-gruven i Nord-Sverige er Europas største og en av verdens største åpne kobbergruver. Dagens nivå er på minus 450 meter. OM 30 år vil de være på minus 750 meter.

- For oss betyr dette at det drar både oss og Komatsu videre. Det legges ny list for gruvedrift i Europa for Komatsus del, og en ny list for gruvedrift i Norge og Sverige for Hesselbergs del, sier Corwin.

Frontrunner

ULTRAKLASSEN: Komatsu 930E-tipptruckene har lastekapasitet på 300 tonn, og kan leveres både diesel-elektriske og som helelektriske. Og førerløse da.

Bolidens valg falt på Komatsus Frontrunner-løsning. Dette systemet er godt utprøvd, og ble for første gang satt i drift av Codelco i Chile i 2007. Deretter kom det i bruk i en Rio Tinto-gruve i Australia i 2008. Totalt går/har det gått rundt 400 førerløse Komatsu-trucker i gruver rundt i verden, og maskinene har nå transportert over 4 milliarder tonn stein totalt. Dette tallet økes med noen hundre tonn hver eneste gang en ny tipptruck henter masse i en gruve et sted i verden, så det blir fort store tall i denne bransjen.

I Aitik-gruven skal Komatsu-gruvedriftsystemet Modular Mining (Dispatch Fleet Management System) monteres. Dette vil skje i mars 2022, og det skal kunne benyttes fra 1. april. Ifølge Corwin er dette det desidert mest brukte gruvedriftsystemet i verden, og ettersom det er Komatsu sitt snakker det selvfølgelig godt med Komatsus Frontrunner-system for førerløse trucker.

Ultraklassen

Som et første ledd i den førerløse utviklingen skal det nå bygges om ni Komatsu 930E tipptrucker som for ikke lenge siden ble overlevert av Hesselberg Maskin til Aitik-gruven. I tillegg skal det leveres ytterligere to 930-maskiner som tilpasses på samme måte. Disse maskinene tilhører ultraklassen og har rundt 300 tonn nyttekapasitet. Aitik har i tillegg 28 andre tipptrucker av annet merke i drift.

LANG PROSESS: Hesselbergs konsernsjef Andreas Corwin har ledet arbeidet på vegne av Hesselberg Maskin AB, og samarbeidet tett med Komatsu om tilbudet til Aitik og Boliden.

- Det er pr. i dag ikke mulig å kjøre to ulike førerløse systemer i en gruve, dette på grunn av integrasjonen til Dispatch-systemet. Hva det betyr på sikt får vi komme tilbake til. Vi begynner nå med det samme å bygge om Komatsu-truckene, og målet er at de første maskinene skal gå førerløse i 2023, sier Corwin.

90 mill. tonn

Aitik flytter 90 millioner tonn stein i året, og dagens gruveplan tilsier rundt 30 års drift til med dagens takt. Dagens nivå i gruva er på minus 450 meter, og om 30 år vil «bunnen» ligge på hele minus 750 meter. Det betyr lengre avstander, som igjen vil bety behov for flere gruvetrucker for å få opp malmen. Hva man skal «fylle på i tanken» på truckene, er selvsagt et viktig tema hos gruveselskapet.

Komatsu og førerløse maskiner

I 1980 ble det første databaserte gruvedrifts optimaliseringssystem lansert under navnet Dispatch. Ti år senere begynte de første testene med førerløse tipptrucker i Japan. I 1998 begynte man å teste truckene i Frontrunner-løsningen. Første førerløse Komatsu-trucker settes i drift hos Codelco i Chile i 2007, og hos Rio Tinto i Australia i 2008. Det samme hos Suncor i Nord-Amerika i 2016, og flere har kommet til de senere årene. To milliarder fraktede tonn med førerløse Komatsu-trucker ble passert i 2018, 3 milliarder tonn i 2020 og nå er 4 milliarder tonn passert. Aitik i Nord-Sverige blir etter planen Europas første åpne gruve med førerløse Komatsu-tipptrucker.

- Elektrisk drift er noe Boliden er veldig interessert i. Alle de syv lastemaskinene i Aitik går allerede på elektrisitet, og mange av tipptruckene og hjullasterne er diesel-elektriske, sier Corwin.

- Er det planer om å elektrifisere gruva ytterligere?

- Komatsu-truckene vi leverte for kort tid siden er allerede tilpasset for å montere pantograf, og dermed kunne gå på trolley i gruva. Men Boliden har sagt at de starter med førerløse systemer, og deretter tar elektrifiseringen, sier Corwin videre.

- Ser du for deg noen gruveprosjekter i Norge der det kan være aktuelt å bygge opp transport av stein med førerløse trucker?

- Komatsu jobber også med å utvikle mindre førerløse maskiner, så i fremtiden kan det kanskje være et større marked for dette også i Norge, sier Corwin.

Spent på Sydvaranger

Corwin følger selvsagt tett med på utviklingen i Sydvaranger som eies av Tacora Resources Inc. Det har tatt lang tid å få klarhet i om eller når, Sydvaranger skal settes i drift igjen. Det siste Corwin har hørt, er at beslutning om fremlegging av driftsplan, info om maskinbehov etc. er utsatt til første kvartal 2022.

- Selv om det ikke ser ut til å være aktuelle aktive gruver i Norge for førerløse tipptrucker, kan dere ta erfaringer fra dette prosjektet med Boliden inn i den norske organisasjonen og mot norske entreprenører?

- Gruvedrift handler om mer penger og større maskiner, men jeg føler at vi som selskap prøver å leve etter «best practice» uansett hvor vi er og hva vi driver med. Vi forsøker å lære av hverandre, sier Corwin.

Powered by Labrador CMS