SESONGSTART: Noen asfaltentreprenører har allerede kommet i gang med asfalteringen, men de fleste har .oppstart i mai etter at telen har sluppet taket. Her et illustrasjonsfoto fra NCC på Elverum forrige sommer.

Så mye skal asfalteres i år

HAR EN PLAN: Asfaltsesongen er nå i gang, og Statens vegvesen har kartlagt omfanget det planlegges for i år.

Publisert

Statens vegvesen opplyser at rundt 700 km riksveier over hele landet skal asfalteres i år. Totalt betyr dette at 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.

I alt skal Statens vegvesen legge asfalt på riks- og europaveiene til en verdi av ca. 1100 millioner kroner, eller 1,1 milliarder kroner, og totalt 24 kontrakter er inngått med ulike asfaltentreprenører.

Starten på asfaltsesongen varierer ut fra lokale forhold, men starter som regel i mai når telen er ute av bakken. Enkelte steder er asfaltentreprenørene allerede ute på veiene.

Planlegger for flere år

I tillegg til planene for i år, har Statens vegvesen lagt planer for asfaltering av riksveiene de tre neste årene.

– Vi jobber nå etter en fireårig vedlikeholdsplan. Et lengre tidsperspektiv gir oss bedre muligheter for å samordne ulike tiltak, og å vurdere ulike strategier. Dette gir oss muligheten til å se hele veien og ikke kun asfalteringen. Selv om mange synes det er flott med nylagt asfalt, hjelper det lite hvis veien under asfalten også trenger vedlikehold, forteller Thor Asbjørn Lunaas

SPESIALUTSTYR: Mye av utstyret til asfaltering får en ufrivillig pause vinterstid, men når våren kommer så blir det bra trøkk på utstyret! Illustrasjonsfoto fra NCC på Elverum forrige sommer.

Han er teamleder for asfalt i Statens vegvesen, og legger til:

– Dette er vedlikehold satt i system. Vi skal se helheten. Dette vil gi oss riktig tiltak til riktig tid, noe som gir oss mer for pengene.

Asfaltplanene for de neste årene er foreløpig og gjennomføringen er blant annet avhengig av bevilgninger i statsbudsjettet og prisnivå. Unormal slitasje og skader på asfalten kan også gi endringer.

Skal holde lengre

De siste årene har Statens vegvesen stilt klima- og miljøkrav i sine asfaltkontrakter, og CO2-utslipp er blitt vektlagt ved tildeling av kontraktene. Asfaltentreprenørene i Norge har fulgt opp, og resultatet er at Norge nå er verdensledende når det gjelder klimakutt for asfalt. Statens vegvesen har redusert utslippene med 30 prosent fra 2020, og ligger an til å redusere CO2 -utslippene på asfalt med 70 prosent innen 2030.

Men ønsker man å få asfaltkontrakt med Statens vegvesen i årene som kommer, må man også dokumentere at asfalten har lang levetid.

MANGE KRITERIER: Thor Asbjørn Lunaas i Statens vegvesen opplyser om en rekke krav til entreprenørene. For eksempel CO2-utslipp og holdbarhet på asfalten som legges.

– Vi har i flere pilotkontrakter lagt vekt på asfaltens egenskaper og kvalitet. Hvis vi får asfalt som varer lengre, er dette positivt både for klima og miljø og kostnadene, sier Lunaas.

Entreprenørene kan selv velge massetype og beskrive sammensetning, hvilke materialer som brukes og hvilke egenskaper asfalten får.

– Sammen med bransjen jobber vi for å forlenge asfaltens levetid. I disse kontraktene får vi god nytte av entreprenørenes kunnskap og erfaring, og resultatet er et asfaltdekke som både er slitesterkt og klimavennlig til en konkurransedyktig pris, forklarer Thor Asbjørn Lunaas.

Ta hensyn til asfaltarbeiderne

Nå som asfaltsesongen straks er i gang flere steder i landet, er det flere menn og kvinner som skal ha veien som sin arbeidsplass.

I den forbindelse kommer Statens vegvesen med en klar oppfordring til trafikanter, til å tenke på sikkerheten til asfaltarbeiderne og trafikkdirigentene som nå skal på jobb langs veiene.

– Hvert år oppstår det dessverre trafikkfarlige situasjoner som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører aggressivt i anleggsområdet. Vi ber alle trafikanter om å ta det med ro og vise hensyn til de som jobber langs veiene. De er på jobb for oss alle, oppfordrer Lunaas.

Det meste av asfaltarbeidet foregår på natten når det er minst trafikk langs veiene.

Powered by Labrador CMS