K-HMT: Komatsu WA475-10 har hydraulisk mekanisk transmisjon, en teknologi som forhandler Hesselberg Maskin omtaler som K-HMT. Foto: Hesselberg Maskin
K-HMT: Komatsu WA475-10 har hydraulisk mekanisk transmisjon, en teknologi som forhandler Hesselberg Maskin omtaler som K-HMT. Foto: Hesselberg Maskin

Sparer fem liter i timen

TRINNLØST: - Det skal mye til for at en hjullaster med normal transmisjon kommer inn på dette bruket igjen.

Publisert Sist oppdatert
OVERLEVERING: Trond Sandanger fra Hesselberg Maskin (t.v.) overleverer den nye Komatsu WA475-10 til Per Thu hos NCC Helle. Til høyre Jarle Østerhus Risøy fra Gjerstad Products AS som leverte til tilpasset skuffe. Foto: Hesselberg Maskin
OVERLEVERING: Trond Sandanger fra Hesselberg Maskin (t.v.) overleverer den nye Komatsu WA475-10 til Per Thu hos NCC Helle. Til høyre Jarle Østerhus Risøy fra Gjerstad Products AS som leverte til tilpasset skuffe. Foto: Hesselberg Maskin

Dette sier Per Thu som er driftsleder ved NCC-sandtaket i Helle i Sandnes kommune. Han er nå i sitt syvende år i NCC, men har 25 år på baken i steinindustrien, blant annet fra Norstone-konsernet. Thu har med andre ord har testet mye utstyr «opp gjennom».

Første til NCC

Anledningen til utsagnet fra Thu, er at Hesselberg Maskin nylig leverte hjullasteren Komatsu WA475-10 (27 tonn), faktisk den første Komatsu-hjullasteren Hesselberg leverer til NCC ifølge opplysningene som gis til A&T! Maskinen har hydraulisk mekanisk transmisjon som kombinerer fordelene med momentomformer og hydrostatisk drivverk. Teknologien betyr i bunn og grunn at maskinen kan kjøres med langt lavere turtall enn tradisjonelle transmisjoner, og resultatet er lavere forbruk og lengre serviceintervaller.

Store forskjeller

Ressursen i Helle består av naturgrus, men med godt innslag av stein. Derfor kjører de to linjer, en siktelinje for natursand/grus, og en knuselinje. Thu er nøye med å registrere alt av teknologi, timer, liter og kg fra produksjonen, og tallene fra ulike hjullastere i driften (på ca. 27 tonn) forteller sitt:

FORBRUK: Ett av hovedpunktene til NCC ved å investere i den nye maskinen, er lavere forbruk. Maskinen koster noe mer, men dette tjenes inn på lavere forbruk og lengre serviceintervaller. Foto: Hesselberg Maskin
FORBRUK: Ett av hovedpunktene til NCC ved å investere i den nye maskinen, er lavere forbruk. Maskinen koster noe mer, men dette tjenes inn på lavere forbruk og lengre serviceintervaller. Foto: Hesselberg Maskin

- I bruddet bruker hjullastere med tradisjonell girkasse rundt 21 liter i timen, mens maskiner med den hydraulisk mekanisk transmisjon bruker rundt 16 liter. Ti lasting av ferdigvarer er tilsvarende forbruk 18 liter i timen og 13 liter, sier Thu.

Trinnløst som gjelder

Fra tidligere har NCC-avdelingen erfaringer med Cat 972XE med tilsvarende transmisjonsteknologi som på den nye Komatsu-lasteren.

- NCC har stor miljøprofil med minst mulig dieselforbruk og EPD-sertifikat som viser miljøavtrykket fra produksjonen. For tre år siden kjøpte vi en Cat 972XE med trinnløs drivlinje som vi er veldig fornøyde med, og vi kjøpte litt senere ytterligere en Cat 972XE. Vi var fast bestemt på å kjøpe maskin med trinnløs transmisjon også denne gangen når en annen maskin skulle byttes ut, og dette var utgangspunktet vårt. Vi hadde deretter en tilbudsrunde og Komatsu kom best ut denne gangen, sier Thu.

Én som garantert er glad for det, er Hesselberg-selger Trond Sandanger. For han er det alltid gøy å selge nyeste teknologi, men han legger ikke skjul på at det også var veldig gøy å «komme inn hos» NCC på Helle.

- NCC er en veldig stor aktør som jeg har jobbet mye for å komme inn hos, sier Sandanger.

Kort leveringstid

Komatsu-maskinen kunne leveres på fire uker, noe som også spilte inn på avgjørelsen. Men teknologien og det lave forbruket, var viktigst.

- Før gliste vi litt av trinnløse hydrauliske transmisjoner som hadde stempel på seg å være litt ineffektivt. Nå er de bra, og maskiner med slik teknologi kjører på ca. 1000-1200 o/min konsekvent. På maskiner med tradisjonelle girkasser må man opp mye mer, rundt 1500-1800 o/min, sier Thu videre.

At maskinen koster «et par hundre tusen» kroner mer enn en maskin med tradisjonell girkasse, er ingen stor bekymring. Ekstrakostnaden spises fort opp på dieselforbruk og lavere servicekostnader.

Komatsu-maskinen som ble introdusert på markedet i fjor, og som er ytterligere oppgradert i år, har nemlig 1000 timers serviceintervall på oljefilter og 500 timer på dieselfilter. Oljeprøver tas etter 500 timer og oljeskiftintervall er etter 1000 timer. Hydraulikkoljen skiftes etter hele 6000 timer, altså hvert fjerde år med normal kjøring (1500 timer i året). NCC-avdelingen har tegnet gullserviceavtale og beregninger viser at servicekostnadene vil være 20% lavere på den nye hjullasteren enn på maskiner med «tradisjonell» teknologi.

Roligere kjøring

Thu påpeker også at den trinnløse drivlinje-teknologien har flere positive effekter enn lavere forbruk og servicekostnader.

ANNERLEDES: Den trinnløse Komatsu-hjullasteren krever litt tilpasninger i kjørestilen for føreren, spesielt inn mot bilen når den skal lastes opp. Foto: Hesselberg Maskin
ANNERLEDES: Den trinnløse Komatsu-hjullasteren krever litt tilpasninger i kjørestilen for føreren, spesielt inn mot bilen når den skal lastes opp. Foto: Hesselberg Maskin

- Maskinene har en helt annen kapasitet, med raskere akselerasjon og håndtering av massene. At den går på lavere turtall betyr også mindre støy og rystelser. Jeg har selv kjørt den nye Komatsu-maskinen en del, og den er veldig rask på hydraulikken. Det krever imidlertid en del tilvenning, spesielt når man kommer inn mot bilen, sier Thu.

Maskinen har også integrert vekt som gjør lastingen mer riktig, og produksjonstallene kan hentes ut i Komtrax.

Under strenge koronarestriksjoner og med smittevern i sentrum, fikk Thu testet Komatsu-maskinen på et demoarrangement Hesselberg Maskin hadde i et pukkverk på Østlandet i vinter. Dette er viktig, for Thu sier han er nøye på å aldri kjøpe noe uten å ha testet utstyret.

Tilpasset skuffe

Og apropos nøye, også Gjerstad-skuffen som sitter i fronten av Komatsu-lasteren, er tilpasset etter behovene til NCC på Helle.

Skuffen er på 5,4 m³, justert litt opp fra 5,3 m³ originalt fra Gjerstad, men er vesentlig større enn 4,9 m³ som Komatsu anbefaler til lasteren.

- Ved å gå opp i størrelse, holder det med tre sykluser for å fylle en bil/henger med lette masser, og vi slipper altså en fjerde. Tester vi har gjort, viser at den helt fint løfter 11 tonn i skuffen med væskefylte dekk bak, sier Thu.

Gjerstad-distriktssjef Jarle Østerhus Risøy sier at det i tillegg et gjort et par andre tilpasninger på den 3355 kg tunge skuffen.

- Skuffen har fått montert utskiftbare sidebeskyttere, og «bolt-on» som er tilpasset de andre skuffene NCC har fra før på Helle. Denne skuffen er også designet for god inntrengning i masser og god holdbarhet, sier Østerhus Risøy.

Må tenke på alt

Som tidligere nevnt, er Thu og NCC nøye med detaljene på utstyr og drift ved sandtaket der det produseres mellom 400.000 og 450.000 tonn i året. Selskapet har konsesjon for 12 år til, men det er mulig å utvide uttaksområdet for ytterlig ca. 30 års drift. Sistnevnte er det politikerne som bestemmer, men uansett er det viktig for Thu og hans NCC å holde miljøavtrykket nede ved anlegget som har røtter tilbake til 1959.

NATURSAND: NCC Helle i Rogaland har 12 års konsesjon igjen i sand/grustaket, men med en utvidet konsesjon er det nok råstoffer for 30 år til. Foto: Hesselberg Maskin
NATURSAND: NCC Helle i Rogaland har 12 års konsesjon igjen i sand/grustaket, men med en utvidet konsesjon er det nok råstoffer for 30 år til. Foto: Hesselberg Maskin

- Vår EPD viser at vi har ca. halvparten av utslippene sammenlignet med et tradisjonelt pukkverk. For eksempel sparer vi rundt én liter diesel pr. mil ved å kjøre Scania-lastebiler med løfteboggi uten nav-reduksjon. Vi har to biler selv, og har også to innleide i drift. Vi har også krav om både bil og henger med sidetipp (Istrail på nyeste bilene og Zetterberg på de eldre, red.anm.). Ved å kjøre inntil og tippe til siden, fremfor å rygge, tjener vi minst ett lass pr. dag pr. bil. Det er også fordeler ved at slitasjen i bunnen av dumperkassen blir jevnere, sier detaljfriken Thu.

Kielo-sertifisert

Hans leder, direktør Frode Jørgensen i NCC Industry, sier det er fokus på at utstyr entreprenøren skaffer skal bidra til å holde miljøavtrykket nede. Men selskapet har også virkemidler for å ivareta områdene rundt masseuttakene de driver rundt i landet.

- Vi er Kielo-sertifisert, noe som betyr at vi kartlegger det biologiske mangfoldet i og rundt pukkverksområdene. Deretter legger vi planer alle stedene for hvordan vi kan ivareta det biologiske mangfoldet, og hvilke tiltak som er nødvendig å iverksette for å gjøre dette, sier Jørgensen.