Stortinget ber om fortgang i rassikring av veier

Stortinget ber regjeringen sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet helhetlige nasjonale ras- og skredsikringsplaner som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riks- og fylkesveinettet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Stortinget fattet denne uken en rekke vedtak for rassikring av riks- og fylkesveiene. Det var enstemmighet om gjennomføringsplan innen 2023 og et flertall for et innovasjonsprogram, insentivordning for forebyggende skredkontrollanlegg og varsling, alternative kostnadsvurderinger og felles forståelse av utfordringene

- Alt dette skaper gode rammer for det videre arbeidet for å skredsikre veiene våre fremover, sier leder for Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.

Vedtakene det ble flertall for, følger langt på vei ønskene og innspillene fra Nasjonal rassikringsgruppe til transport- og kommunikasjonskomiteen.

- Dette markerer starten på en kursendring og kraftfull pakke for rassikring av riks- og fylkesveiene i Norge, men det må også følges opp med konkrete penger i statsbudsjettet, sier Følling.

Hun mener tiden er inne for at statsbudsjettene styrkes allerede fra 2023.

- Spesielt ber vi om 2 mrd. mer per år til sikring av fylkesveiene, sier hun.

Her er vedtakene som skal sette fart i rassikring fremover:

Nasjonal rassikringsgruppe

  • Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001.
  • Gruppen ble stiftet av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i Norge.
  • Medlemsfylkene er: Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark.
  • Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.
  • Stortinget ber regjeringen sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet helhetlige nasjonale ras- og skredsikringsplaner som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riksveinettet og for fylkesveinettet. Planene skal være ferdige før utgangen av 2023.
  • Stortinget ber regjeringen følge opp arbeidet som blir utført av Statens vegvesen i forbindelse med skredfaktormodellen, og at alle relevante prosjekter blir vurdert basert på to sikringsnivå med tilhørende tiltak og kostnadsanalyser. Videre ber Stortinget regjeringen sørge for at fylkeskommunene blir godt involvert i arbeidet.
  • Stortinget ber regjeringen utarbeide et innovasjonsprogram for skredsikring. Programmet bør støtte alternative løsninger og nivå innen skredsikring, på både fylkes- og riksveier, og favne om alt fra enkel skredovervåking til tunge infrastrukturtiltak.
  • Stortinget ber regjeringen vurdere om dagens driftskontrakter for veivedlikehold er optimale med tanke på tidlig involvering, og åpne nok slik at en kan ta i bruk innovative løsninger. Det bør i denne sammenhengen vurderes om det kan være formålstjenlig med økt bruk av insentivordninger som del av driftskontraktene.
  • Stortinget ber regjeringen opprette en insentivordning for utredning, installering og drift av forebyggende skredkontrollanlegg og varslingssystemer.
Jenny Følling er leder for Nasjonal rassikringsgruppe.
Powered by Labrador CMS