KLAR: Doosan DL220-7 på 12 tonn er ny i den nye serie 7 fra produsenten. Foto: Doosan
KLAR: Doosan DL220-7 på 12 tonn er ny i den nye serie 7 fra produsenten. Foto: Doosan

To nye fra Doosan

SERIE 7: Doosan fortsetter utrullingen av nye hjullastere i serie 7. Nå er det 12- og 13,5-tonnerne sin tur.

Publisert

Doosan DL220-7 og DL250-7 er nå lansert, og klare for blant andre den norske Doosan-forhandleren Rosendal Maskin AS og deres kunder.

KLAR: Doosan DL250-7 på ca. 13,5 tonn er den største av de to nye maskinene fra den sør-koreanske produsenten. Foto: Doosan
KLAR: Doosan DL250-7 på ca. 13,5 tonn er den største av de to nye maskinene fra den sør-koreanske produsenten. Foto: Doosan

Disse blir maskinmodeller åtte og ni i serie 7 fra Doosan, og som på resten av familien kommer også disse med Steg V-motor uten EGR, men med SCR, DOC og partikkelfilter for å klare kravene. På 12-tonneren er effektuttaket fra Doosan-motoren på 160 hk, mens uttaket er 172 hk på den litt større modellen. D en seks sylindrede DL06V-motoren oppgis å være 5% mer drivstoffgjerrig enn forgjengeren.

Kjøreanalyser

En liten spenstig detalj på den nye serien er Doosan Smart Guidance System (DSGS) som analyserer kjøremønsteret til førerne, og deretter hjelper dem til å forbedre kjøringen sin til å bli mer effektiv og mer økonomisk.

I hytta har det skjedd en god del, og ikke minst sikten ut fra hytta. 14% mer glass bidrar til dette, men også designet gjør sitt. Og tar vi steget helt ut av hytta har maskinene to LED-lamper foran og to bak som standard, noe som lett kan utvides til fire eller seks foran og/eller bak om ønskelig. Det er også ekstra varsling for gående bak maskinen.

Førerplassen består av et Grammet Actimo XXL-sete med alle justeringsmuligheter og full varme. Maskinen har et Smart Key System som gjør at føreren kan starte maskinen uten nøkkel og dermed også redusere faren for tyveri. Via systemet kan man også løse og åpne dørene, samt betjene flere andre funksjoner.

Høyt lasteaggregat

Det nye EMCV-systemet (Electric Main Control Valve) bidrar til mykere kjøring og lasting ved hjelp av elektronisk styring og vektberegning. Systemet er også programmert for rask justering av skuffe og aggregat når hjullasteren rygger ut fra lastebilen/dumperen og skal hente mer masse. Maskinene har også et LIS-system (Load Isolation System) som sørger for mykere og demping av lasteaggregatet når skuffen (2,3 m3 og 2,5 m3) er full og maskinen er i fart. Begge maskinene kan også leveres med høyt lasteaggregat, og da med 300 kg ekstra motvekt.

Powered by Labrador CMS