Dette vil bli et stadig vanligere syn på veiene fremover: Statens vegvesen-merkede Polestar 2 el-biler med firehjulstrekk, over 400 hk og tilhengerfeste.
Dette vil bli et stadig vanligere syn på veiene fremover: Statens vegvesen-merkede Polestar 2 el-biler med firehjulstrekk, over 400 hk og tilhengerfeste.

Vegvesenet er i ferd med å motta 140 stk Polestar 2-elbiler

140 fossildrevne personbiler og 50 fossile varebiler blir nå erstattet av elbiler.

Publisert Sist oppdatert

En avtale over fem år med Leaseplan øker elbilandelen hos Statens vegvesen.

- Vi har en gunstig leasingavtale på 140 elbiler av typen Polestar 2. De valgte bilene er miljø- og klimavennlige, med 4-hjulstrekk og tilhengerfeste. De er ikke for store og dyre, men selvfølgelig sikre, praktiske og lønnsomme, sier Kjetil Larsen fra Biladministrasjonen i Statens vegvesen.

Vegvesenet følger opp krav fra regjeringens klimamelding om at offentlige etater skal kjøpe personbiler og mindre varebiler med nullutslipp fra 2022. Transportsektoren spiller en nøkkelrolle for å redusere klimagassutslippene, og framover vil Statens vegvesen fortsette utskiftingen av fossile biler med elbiler.

- Sparer 13 millioner kroner med elbiler

- Vi har store ambisjoner på klimafronten og er godt i gang med å bytte ut 140 av våre 450 personbiler på bensin og diesel. Da blir 35 prosent av personbilene våre utslippsfrie, sier Larsen.

- Vi bytter også ut nærmere 50 fossildrevne varebiler med elektriske, noe vi sparer rundt sju millioner kroner på i året. For de 140 personbilene er innsparingen seks millioner kroner i året. Total innsparing blir om lag 13 millioner per år, så dette er vinn-vinn med sparing av både miljø og penger, sier Larsen.

Mange biler uten el-alternativ

Statens vegvesen har også spesialbiler hvor det er montert mye spesialutstyr.

- Verken disse, eller pickuper som brukes på anlegg, har foreløpig et godt el-alternativ på grunn av vektbegrensninger. Vi håper teknologien og rekkevidden kommer på plass i nær fremtid, slik at vi får byttet ut enda flere biler på sikt, sier Kjetil Larsen.

Powered by Labrador CMS