Bilde fra video: Youtube - Scania Group
Bilde fra video: Youtube - Scania Group

104-tonns vogntog testes i Finland

En Scania R730 tømmerbil med tillatt totalvekt 104 tonn testes på finske veier.

Ordene «Iso, mutta hyvätapainen»  står på førerhuset. Det betyr «Jeg er stor, men veloppdragen». Scania-en, som regnes for å være den tyngste av sitt slag i Europa, deltar i et finsk høykapasitets transport-prosjekt.

Målet er å se på muligheter for å åpne finske veier for kjøretøy med totalvekt over dagens maksimale totalvekt på 76 tonn.

- Dypfryste veier

Det er statsskog-organisasjonen Metsähallitus som står bak prosjektet. Metsähallitus håper å vise at et kjøretøy på denne størrelsen gir reduserte transportkostnader og en positiv innvirkning på miljøet i forhold til vogntog på «bare» 76 tonn, uten å slite veier og bruer mer enn 76-tonnerne.

- Vi trenger å teste om veiene tåler dette. Uansett - veiene i Finland er dypfryste halve året, og da blir slitasjen mindre, sier Ari Kilponen, leder for strategisk planlegging i ELY.

ELY (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus), oversatt «Nærings-, trafikk- og miljøsentralen», har ansvaret for den regionale tilpasningen og gjennomføringen av oppgaver pålagt av de sentrale myndighetene i Finland.

Sjåføren styrer trafikklys

Kjempen på 104 tonn er 33 meter lang og har 13 aksler. Den er satt sammen av en trekkvogn, en tralle og en slephenger.

Veimyndighetene har gitt tillatelse til at kjøretøyet kjøres mellom Ivalo og Rovaniemi, en strekning på 30 mil nord i Finland.

På denne strekningen kjøres vogntoget over en bru der sjåføren kan kontrollere trafikklysene med en fjernkontroll, slik at brua et tom for andre kjøretøy når kjempen kjøres over. Sjåføren er i tillegg pålagt å kjøre midt i veibanen over brua, for å hindre skader på den.

- Scania er best

Strekningen inkluderer også en to kilometer lang stigning der farten er nede i 30 km/t over toppen.

Kjøretøyet eies av bedriften Ketosen Kuljetus OY.

- Vi valgte Scania til denne testen, fordi Scania er best til tungtransport under nordfinske forhold, sier Risto Ketonen i selskapet.

Han håper å få ned transportkostnadene per fraktet tonn betydelig.

Forsiden nå