(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)
(Foto: Espen Braata)

15,5 tonn sprengstoff i lufta

Se bildespesial fra da 19.000 m3 blir løftet til værs.

Da A&T besøkte Kongsberg i høst, ble E134 over Basserudåsen stengt klokka 1500. I løpet av et lite minutt gikk det av tre salver, og i underkant av 20 tonn sprengstoff. Målet er å lage minst mulig plunder for omgivelsene, og stoppe produksjonen kortest mulig.

Den største salva var rett foran det som skal bli portalen på tunnelen bak Kongsberg sentrum. Der har fire borerigger jobbet på spreng ei uke. Med søm og kontur var det sammen med salvehullene 678 hull.

15.500 kilo sprengstoff gikk i lufta samtidig og 19.000 fm³ løfta seg i et digert brak. Øverst oppe i lia over salva sto en 28-åring fra Modum.

Vi anbefaler deg å klikke gjennom bildekarusellen på toppen av saken.

Magnus Hansen fikk æren å sprenge den største enkeltsalva på hele prosjektet. I løpet av noen sekunder er en uke med planlegging, mye jobb og svette kronet med et gedigent brak og en enorm steinhaug.

Det var det lokale firmaet Fjellsprenger AS som fikk tilslaget på sprengningsjobben da Veidekke lyste ut første del E134-prosjektet i Kongsberg. Prosjektet har en totalpris på 4,2 milliarder kroner. Sammen med seg på jobben har Fjellsprenger AS kollega og nabo Årstein Jensen Fjellsprenging. Begge kunne ha klart jobben alene, men da ville all kapasitet vært bundet opp i hele perioden.

I løpet av trekvart år skal det bores og sprenges mye. Anbudet var på 157.000 kubikk fast fjell i dagsonene. Delprosjektet strekker seg fra der den nye veien skal starte i øst og helt frem til tunnelmunningen bak landemerket Aas kafe. Totalt skal det sprenges nær en million kubikk på hele prosjektet.

 

Forsiden nå