Den polske sjåføren ble stanset ved Jessheim Trafikkstasjon. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.
Den polske sjåføren ble stanset ved Jessheim Trafikkstasjon. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

18 timer kjøring i døgnet

Den polske sjåføren startet i Sør-Sverige, tok ut sjåførkortet på Magnor, og fortsatte helt til Trøndelag.

Søndag ble et polsk vogntog stanset av Statens vegvesen på Jessheim. Kontrollørene kunne avdekke svært graverende brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Han startet fra Sør-Sverige torsdag forrige uke. Da han kom til Magnor hadde han kjørt fullt sjåførkortet sitt. Da tok han ut kortet og fortsatte kjøringen i over åtte timer uten sjåførkort, forteller kontrolleder Bjørn Uno Rogneby til AT.no.

Totalt kjørte polakken i nesten et helt døgn med bare noen få pauser på mellom 30 og 50 minutter.

Sjåføren ble avslørt av den elektroniske kjøredagboken. Kjøringen startet torsdag morgen i Sverige. Bildet viser utskriften for torsdag og fredag forrige uke. De røde kolonnene er kjøring, blått er annet arbeid og grønt er hvile. De skraverte feltene viser kjøringen som er gjort uten sjåførkort.
Sjåføren ble avslørt av den elektroniske kjøredagboken. Kjøringen startet torsdag morgen i Sverige. Bildet viser utskriften for torsdag og fredag forrige uke. De røde kolonnene er kjøring, blått er annet arbeid og grønt er hvile. De skraverte feltene viser kjøringen som er gjort uten sjåførkort. Foto: Statens vegvesen

 

Da kontrollørene på Jessheim konfronterte sjåføren med kjøretiden hans, prøvde han først å forklare at det hadde vært en annen sjåfør, men relativt raskt skjønte kontrollørene at det ikke var sant.

- Korthuset hans raste sammen, og han la seg til slutt flat, forteller Rogneby.

Kontrollørene sendte inn en anmeldelse til politiet, og sjåføren måtte bli stående til politiet var ferdig med ham.

Etter leveringen i Trøndelag hadde sjåføren tatt den pålagte ukehvilen, og brøt således ikke bestemmelsene da han ble stanset søndag, men dataene fra lastebilen avslørte ham.

Hva konsekvensene blir for sjåføren er opp til politiet og juristene å avgjøre.

Forsiden nå