En av de mange Volvo FH16 750-ene ved dagbruddet i Kaunisvaara utenfor Pajala.

25 Volvo 90-tonnere sikrer malmflyten

Det er stort behov for mange vogntog og lastebilsjåfører når millioner av tonn med jernmalmkonsentrat skal fraktes 15 mil på vei nord i Sverige.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Kaunis Iron AB er mer enn bare en nystartet gruvebedrift i Sverige: Gjennom datterselskapet Malmtransport Norr AB er gruveselskapet også en stor veitransportbedrift.

Malmtransport Norr har nå 25 stk. Volvo FH16 750 90-tonns vogntog som samlet kjører en lengde tilsvarende 257 runder rundt jorda ved ekvator hvert år. Hver lastebil kjøres ca. 360.000 km per år. Etter hver skal bilparken opp i 40 vogntog.

Fra dagbruddet i Kaunisvaara, utenfor Pajala i Norrbotten i Sverige, transporteres jernmalmkonsentratet med vogntog til omlasting til tog i Pitkäjärvi 15 mil unna.

Deretter transporteres det med jernbane fra Pitkäjärvi til Narvik der den skipes ut. 

Betaler for effektive transportkilometer

Video om den massive transporten av malm i regi av Kaunis Iron nord i Sverige. Video: Volvo Trucks

- Til denne typen transportutfordringer kreves biler med høy ytelse døgnet rundt hele året. Lastebilene fra Volvo møter alle våre forventninger, sier Per-Erik Lindvall, adm. direktør i Kaunis Iron.

En vending er oppgitt å være på 32 mil. På kjøreruten, midt mellom Kaunisvaara og Pitkäjärvi, ligger et verksted som drives av Wist Last & Buss. Her utføres service og vedlikehold.

- Vi er ansvarlige for at lastebilene fungerer uten produksjonavbrudd. Kaunis Iron betaler for antall effektive transportkilometer. Dette innebar at vi måtte tenke i nye baner når det gjaldt forretningsmodellen vår, sier adm. direktør i Wist Last & Buss, Mats Karlsson-Ek.

Drivstoff er en betydelig kostnad

Drivstoffet står for en betydelig del av transportkostnaden, og trafikklederne har som oppgave å veilede sjåførene i å kjøre drivstoff-gjerrig ved hjelp av flåtestyringssystemet Dynafleet.

- Allerede nå har bilene vist seg å prestere godt, til tross for at vi ikke har begynt å justere på alle parametere ennå. Vi har for eksempel ikke begynt noen aktiv veiledning av sjåførene for hvordan de skal kjøre mest mulig drivstoffeffektivt ennå, sier Peter Bohm, adm. direktør i Malmtransport Norr AB.

Malmtransport Norr skal øke parken til 40 vogntog og søker høsten 2018 etter sjåfører. Sjekk annonsen deres her.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS