6x6-dumpere på rekke, fra venstre: DA40 (2012), MT41 (2012), MT30 (2000), MT25 (2004), MT30 (2000), MT40 (1997) og Viking D15 (1972).
6x6-dumpere på rekke, fra venstre: DA40 (2012), MT41 (2012), MT30 (2000), MT25 (2004), MT30 (2000), MT40 (1997) og Viking D15 (1972).

40 år med 6x6-dumpere i Elnesvågen

ELNESVÅGEN (AT.no) Onsdag ble norsk dumperhistorikk feiret. I 40 år er det blitt produsert 6x6-dumpere ved Doosan-fabrikken i Elnesvågen.

Det var en stolt ledelse som tok imot gjester fra hele verden ved fabrikken i idylliske Elnesvågen utenfor Molde onsdag. Rundt 60 kunder og forhandlere var invitert til et tilbakeblikk på den norske fabrikkens historie. Den er kanskje ikke så lang sammenlignet med mange andre maskinprodusenter, men få andre har hatt like mange eiere. 

Eventyret startet rett nok med at Birger Hatlebakk kjøpte rettighetene til dumperen Viking D15, produsert av Øveraasen Motorfabrikk & Mek. Verksted på Gjøvik i 1972. Dette ble den første 6x6-dumperen i maskineventyret - som i dag produseres av Doosan i Elnesvågen. De første 12 enhetene ble produsert på Gjøvik, men fra og med maskin nr. 13. ble de produsert i Elnesvågen.

Dumperen fikk navnet Moxy i 1975, og navnet ble ikke endret før 2008 da koreanske Doosan kjøpte selskapet - da til Doosan Moxy. Nå er også Moxy-navnet fjernet og den rammestyrte dumperen heter bare Doosan.

På feiringen onsdag hadde ledelsen fått tak i en rekke eldre modeller. Viking D15 fra 1972 var på plass.

Doosan hadde også fått tak i en MT40 (1997) fra L. A. Nordhaug AS, MT30 (2000) fra Busengdal Transport AS, MT25 (2004) fra Odd Småge AS, MT31 (2008) Samuelsen Maskin AS og MT41 (2012) fra TMC. På slutten rullet selvsagt en DA40 (bestilt av Hæhre) inn på plassen foran de tilreisende også.

I Anlegg&Transport som kommer i postkassen til uken, vil du kunne lese om mye mer fra feiringen i Elnesvågen.

En rekke nordmenn var på plass i Elnesvågen onsdag. Her tar Doosans Gisele Catarino og Jan Roger Lindseth (begge Doosan, fra venstre) vare på Bjørn Eilert Eriksen (Anlegg&Transport), Bjørnulf Nordmo (O. Nordmo og Sønn), Truls Stelander (Rosendal Maskin), Kaare Rosendal (Rosendal Maskin), Frank Ole Sørensen (Hæhre), Bjørn Risa (Risa), Albert Hæhre (Hæhre), Tor Eldar Undheim (Rosendal Maskin), Paul Håkon Endresen (Rosendal Maskin) og Trond Harald Eriksen (Målselv Maskin & Transport).
En rekke nordmenn var på plass i Elnesvågen onsdag. Her tar Doosans Gisele Catarino og Jan Roger Lindseth (begge Doosan, fra venstre) vare på Bjørn Eilert Eriksen (Anlegg&Transport), Bjørnulf Nordmo (O. Nordmo og Sønn), Truls Stelander (Rosendal Maskin), Kaare Rosendal (Rosendal Maskin), Frank Ole Sørensen (Hæhre), Bjørn Risa (Risa), Albert Hæhre (Hæhre), Tor Eldar Undheim (Rosendal Maskin), Paul Håkon Endresen (Rosendal Maskin) og Trond Harald Eriksen (Målselv Maskin & Transport).

Forsiden nå