Mitsubishi Forte en ett-tonns pickup lastebil ble introdusert i september 1978. Den ble også kalt Mitsubishi Truck og L200.
Karosseriet er i Single Cab-utførelese. Kraften hentes fra en 2,0-liters bensinmotor, med en opsjon for 2,6 liter i Nord-Amerika og 1,6-liter i Japan og andre markeder. En 2,3-liter diesel var også mulig for generell eksport.
I oktober 1980 ble den tilgjengelig med et «part-time 4WD system».
Mitsubishi Forte en ett-tonns pickup lastebil ble introdusert i september 1978. Den ble også kalt Mitsubishi Truck og L200. Karosseriet er i Single Cab-utførelese. Kraften hentes fra en 2,0-liters bensinmotor, med en opsjon for 2,6 liter i Nord-Amerika og 1,6-liter i Japan og andre markeder. En 2,3-liter diesel var også mulig for generell eksport. I oktober 1980 ble den tilgjengelig med et «part-time 4WD system». (Foto: Mitsubishi Motors)

40 år med Mitsubishi pickup

Mitsubishis store suksess har vart i fire tiår.

Det er 1978, verden forandrer seg. Space Invaders sprer seg på spillkonsoller verden over og etablerer videospillindustrien. Det første automatiserte mobiltelefonnettet bygges i Japan og Supermann tar av på kino.

Et produkt til som lanseres, og som over de fire neste ti-årene vil bringe mobilitet til

4,7 millioner (tall fra Mitsubishi) mennesker, er Mitsubishis 1-tonn pickup.

De første modellene ble kalt «Forte» mens biler for eksport ble kalt «L200», som er i bruk den dag i dag. Helt fra starten var Forte konstruert for «tøft bruk, transport av mennesker og 1 tonn med gods enten i alt fra frossen ødemark til stekende ørkenområder».

For å øke fremkommeligheten lanserte Mitsubishi Motors 4WD i modellprogrammet i 1980. Dette var grunnlaget for Mitsubishis utvikling av 4WD-systemer i senere modeller som for eksempel Pajero.

Pickupen, som snart fikk navnet Triton i flere markeder, hadde også en økonomisk effekt hos Mitsubishi Motors. Første- og andre generasjon plattformer var hovedsakelig produsert ved Mitsubishi Motors' Ohe fabrikk.

Fra tredje generasjon i 1995 flyttet produksjonen til Laem Chabang fabrikken i Thailand, og herfra eksportert til alle verdenshjørner. Det er nå blitt den største fabrikken av dem alle med en årlig produksjon på over 400.000 biler.

Les mye mer om de forskjellige generasjonene og se mange bilder av dem her.

Forsiden nå