400 lastebiler kjører ulovlig

400 lastebiler kjører ulovlig

Kabotasjetallene fra Sverige sjokkerer, men nå har svenskene også fått et nytt superpoliti som kun jakter på de ulovlige transportene.

Universitetet i Lund har kartlagt den illegale lastebiltrafikken i Sverige, gjennom den såkalte kabotasjestudien. Og resultatet er klart: omfanget av ulovlig kabotasje i Sverige er stort.

Se videoinnslag fra SVT øverst i saken.

Forlater aldri landet

I løpet av den perioden studien pågikk, kjørte 400 lastebiler ulovlig i Sverige. Reglene er klare: utenlandske lastebiler kan kjøre tre turer innenlands i Sverige innen sju dager etter at de kom til landet med lovlig, internasjonal last.

Mange transportselskaper benytter imidlertid muligheten til å ta langt flere innbringende oppdrag innenlands i Sverige, med sjåfører som har lønn langt under nordisk standard.

- For å ta et eksempel. Et bulgarsk transportselskap som har seks lastebiler i Sverige. De forlater ytterst sjelden landet, og visse biler forlater aldri landet. De kjører med makedonske sjåfører som naturligvis har mye dårligere vilkår enn hva reglene i Sverige tilsier, sier Henrik Sternberg, som har ledet studien, til SVT.

Superpoliti

Svensk politi har prøvd å ta grep. I Helsingborg har politimannen Sören Johansson som eneste jobb å stoppe ulovlige transporter. På en måned bøtela han for 350.000 svenske kroner.

Ved hjelp av en kortterminal kan Johansson kreve inn boten umiddelbart, noe som gjør det vanskelig for sjåførene å komme unna.

Johansson har likevel en viss sympati med sjåførene.

- Sjåførene lever under forferdelige forhold. Lave lønninger, ingen forsikringer. De har ikke orden på arbeidstider, kjører ulovlige transporter og dårlige biler, sier han til SVT.

Forsiden nå