Ole Morten Pettersen, Wirtgen Norway AS, med det nye valsetoget Hamm H20i
Ole Morten Pettersen, Wirtgen Norway AS, med det nye valsetoget Hamm H20i

50-årslag med 3500 gjester

Tyske Wirtgen 50-årsjubilerer i år. På sine årlige "Teknologi-Dager" i Mannheim nylig, var 3500 gjester benket til middag i "verdens" største partytelt. Foruten kulinariske høydepunkter, serverte 50-årsjubilanten også nye asfaltfresere og Tier 4 Interim/Steg IIIB-motorer.

Den norske forhandleren Wirtgen Norway AS var selvsagt på plass på Vögele-fabrikken der årets "Teknologi-Dager" ble arrangert. Der var også et 50-talls representanter fra norske entreprenørselskap som nøye kunne studere maskinene fra Vögele, Wirtgen, Hamm og Kleemann, alle produktmerker under Wirtgen-paraplyen.

EGR og partikkelfilter

Wirtgen har puttet en i bak modellbetegnelsen på maskinene med de nye motorene som tilfredsstiller avgasskravene i henhold til Tier 4 Interim/Steg IIIB. ( i for Intelligent Emission Controll  - intelligent utslippskontroll.

Valsetogene i den nye Hamm H-serien, H 18i (18,4 tonn), H 20i (20 tonn) og H 25i (25 tonn) med arbeidsbredde på 2,14 m, er alle utstyrt med en Deutz 6-sylinder dieselmotor på 160 kW (211 hk) med eksostilbakeføring (EGR), partikkelfilter og automatisk rensing av filteret (Regeneration System).

Partikkelfilter og større kjølere er plasskrevende, men de nye Hamm-valsene for komprimering har ikke vokst nevneverdig over baken. Sikten både bakover og ned langs sidene skal fortsatt være god. Det skyldes ifølge produsenten at plasseringen av det nye eksossystemet var med fra første skissestrøk under designarbeidet med den nye H-serien. Endret design i underkant av bakvogna og i valseramma, hindrer valsetoget å slå nedi i bratt/ulendt terreng.

Bedre plass

Førerhytta er ny, har mer plass og sitter høyere på maskinkroppen. En spesiell utforming inne i hyttetaket sikrer også god takhøyde for de langvokste. Inn-/utstigning av førerhytta er endret. Tre store, sklisikre stigtrinn, trukket ut fra maskinkroppen, gjør det tryggere og enklere og klyve inn og ut av førerhuset.

Dokumentasjon

De nye Hamm-valsene er klargjort for HCQ-GPS (Hamm Compaction Quality). Gjennom dette systemet styres/måles kvaliteten på hver eneste cm komprimert flate.

- Det er ikke antall overfarter som er viktig, det er kvaliteten på komprimeringen som teller - og at den kan dokumenteres. Krav om dokumentasjon vil øke, og dokumentasjonskravet er allerede tatt med som punkt i vegvesenets Håndbok 018. Vi merker også økt etterspørsel etter dette systemet, og valser vi leverer til utleieselskapene Ramirent og Cramo, er alle klargjort for HCQ-GPS, sier Ole Morten Pettersen i Wirtgen Norway AS.

De nye valsetogenes servicevennlighet er også blitt forbedret. Nå sitter alle servicepunkter og batteri på samme side.

Kjempefresere

Wirtgen har også lansert to nye fresemaskiner, 43,8-tonneren W250 og 38-tonneren W220. Den største asfaltfresen har to Cummins-motorer på henholdsvis 455 kW/618 hk og 276 kW/375 hk. På "lette" fresejobber kan kjempen utføre oppgaven med 455 kW-motoren, og i ekstra tøffe fresejobber benyttes begge motorene med en samlet kraft på 994 hk/731 kW. W250 med maks. fresedybde på 35 cm, kan leveres med seks forskjellige fresehjul med bredde fra 2,2-4 m. 43-tonneren har en produksjonskapasitet på ca. 1200 tonn/h og det tilsvarer ca. 60 billass.

Veidekke Industri

Veidekke Industri AS (tidligere Kolo Veidekke) har allerede kjøpt den nest største asfaltfresen W220. 38-tonneren som ble levert i juni, har fresebredde på 2,4 og fresetrommel med 10 mm linjeavstand og FCS-system (Flexible Cutter System). Dette innebærer at man skifter trommelen som man skifter hjulet på bilen. Kreftene henter kjempen fra en Cat-motor på 770 hk.

Veidekke Industris nye asfaltfres er utstyrt med blant annet støvsuger som fjerner støvet og bedrer arbeidsmiljøet rundt maskinen, tak over førerplattformen, uttrekkbar nivelleringsbjelke med lasernivellering på midtskjøten, strømaggregat og flere kameraer for overvåking rundt maskinen. 38-tonneren er også forberedt for 3D maskinstyring.

Sinusfreser

Wirtgens USA-selskap utviklet for flere år siden en sinusfres for fresing av "romlefelt" på veiskuldre og som skille mellom kjørebanene for å varsle trøtte eller uoppmerksom bilførere som er ute av kurs. Nå tilbys også sinustrommelen i Europa, og Wirtgen Norway AS har levert to sinusfresere (Nordasfalt AS, Bijak Maskin AS).

Den sinusformede trommelen med 30 cm bredde leveres som ekstrautstyr til fresemaskinen W50DC (9 tonn). Det tar halvannen dag å skifte ut maskinens ordinære fresetrommel med sinustrommelen som med 60 cm mellomrom lager romlefelt med dybde fra 0-7 mm. I følge Rune Gulli, daglig leder i Wirtgen Norway AS, har Statens vegvesen innført romlefelt som midtdele - som standard ved asfaltering av nye veier.

Forsiden nå