57-tonneren er utstyrt med 6000 liters sidetippskuffe fra Gjerstad Mek.
57-tonneren er utstyrt med 6000 liters sidetippskuffe fra Gjerstad Mek.

57-tonns Cat med sidetipp

Husker du saken om Cat-hjullasteren med sidetipp i A&T nummer 11, 2003? Den er skrevet av Hans Fossum.

- Det er stor interesse for maskinen; tunnelfolk fra ti firmaer har vært og sett på den. Og det gleder oss selvsagt. Vi har jo vært ute av dette tunnelmarkedet i noen år fordi vi ikke har kunnet tilby et attraktivt alternativ på hjullaster med sidetipp i 60-tonns klassen.

Det sier Egil Mikkelsen, Pay & Brinck, som i noen uker nå har demonstrert en Cat 988G med sidetippskuffe fra Gjerstad Mek.

 

Tilpasset tunneldrift

Tunnellasteren på 57 tonn er bygget på standardutgaven av 988G, men tilpasset tunneldrift. Tilpasningene omfatter 6000 liters sidetippskuffe fra Gjerstad Mek., 3,5 m monobom (610 mm kortere en standardbommen) og grovere løftesylindrer.

Tunnelmaskinen er 11,7 m lang, 3,98 m bred og har en svingradius på skuffehjørnet på 8,86 m. Statisk tippelast (rett maskin) oppgis til 38,6 tonn og med svingt maskin 32,5 tonn. Brytekraft på skuffe er 44,4 tonn.

Tunnelma­skinen under "tørrtrening" på steintipp­en ved Jong stasjon.
Tunnelma­skinen under "tørrtrening" på steintipp­en ved Jong stasjon.

Konstant turtall

Maskinen henter krefter fra Cat-motoren 3456E med effekt på 388 kW(527 hk) og elektronisk innsprøytning. Tunnel-Cat'n er utstyrt med ICTC-system (Impeller Clutch Torque Converter) som er en converter-clutch hvor ytre del av pumpehjulet (impeller) kan kobles mer eller mindre ut ved hjelp av en hydraulisk clutch.

Den elektroniske converterstyringen (Rimpull Control System) gir maksimal fleksibilitet ved at maskinføreren kan regulere trekkraften på hjulene fra 100% til 20% for å redusere hjulspinn. Det gjør føreren ved å trykke inn venstre bremsepedal. ICTC-systemet innebærer at maskinen arbeider med konstant turtall i hele arbeidssyklusen, og føreren legger inn arbeidsturtallet med en trykknapp og glemmer gasspedalen mens salva lastes ut. Resultatet av å jobbe på konstant turtall er  lavere dieselforbruk og bedre avgasskarakteristikk.

Maskinen skal på grunn av vektfordelingen være meget stabil, og den kjøres kun med luftfylte dekk. Det betyr redusert vekt sammenlignet med væskefylte dekk, en viktig faktor i drivstofføyemed og med tanke på belastninger i drivlinjen.  

Med den variable converteren samt et effektivt hydraulikksystem, har maskinen raske skuffebevegelser. Dette innebærer at dumptruck/hjullaster kan stå helt innpå røysa under lastingen; noe som igjen betyr raskere lastesykluser.

Rask på labben

Maskinen har 4F-3R-gearkasse med full powershift og elektronisk styrt clutchtrykk, motorkompresjonsbrems (Jake-Brake), avansert overvåkningssystem, aksler med planetsluttdrev, varsling for høy akseloljetemperatur (kjølesystem kan leveres), slitasjevarslere for bremsebelegg, sentralsmøring  og maskinen er klargjort for Cats Product Link (satellittbasert system for maskinadministrasjon).

Det elektronisk styrte hydraulikksystemet har én variabel stempelpumpe og kapasitet på 492 l/min v/2100 o/min, separat, lastfølende styrepumpe, konstant tømmehastighet, endedemping av bevegelser og anti-spill-funksjon som justerer skuffevinkel under løftebevegelsen. Med trykknapp i førerhuset kan føreren selv stille inn eksakt posisjon for kick-out både på løft/senk og tilt.

Førerhytta

Fra hytta har føreren god sikt gjennom store vindusflater. Retningsskift og opp/nedgearing sitter på styrespaken (STIC-styring) og lastespakene er elektrohydrauliske med "finger-tipp-kontroll". Cat Comfort-stolen har luftfjæring, og spakkonsollene på armlenene fjærer med. Alle overvåkningsfunksjonene er lett synlige, og pedalene er gulvmonterte.

Daglige servicepunkter nås fra bakkenivå eller plattform, og serviceintervallene for filterskifte for motor og hydraulikk er henholdsvis 500 timer og 2000 timer.

Prøvedrift i Bærum

Maskinen har gått i prøvedrift i tunnelen AF Spesial­prosjekt driver mellom Jong-Asker på nye dobbeltsporet Sandvika-Asker.

I tunnelen med tverrsnitt på ca. 107 m 2 og teoretisk salve­størrelse på ca. 950lm 3, har "den enarmede" med sidetippskuffen lastet to Cat 773B dumptrucker med påbygde karmer (40 m 3/ lastekapasitet ca. 60 tonn). Resultatene viser 6 skuffer pr. lass og en stabil lastesyklus på 30 sek./skuff og total lastetid på 2 min. og 40 sek./ lass. Total lastetid pr. salve oppgis til 95-100 min, og dieselforbruket er målt til 47 l/time.

Forsiden nå