Radialdekket har bidratt til sikrere og mer effektive transporter.

60 år siden dekkinnovasjonen

Michelin revolusjonerte transportbransjen da de lanserte det nye radialdekket for lastebiler i 1952.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Michelin fikk et stort forsprang i markedet med X-dekket, og som siden har spilt en sentral rolle for transporten av varer og mennesker.

Mellom 1955 og 1960 økte trafikken med 70-80% på de franske motorveiene, i takt med et forbrukersamfunn i rivende utvikling.

Store krav

 - At stadig flere varer og personer måtte transporteres på veiene stilte ekstremt store krav til både lastebiler og dekk, sier Richard Andermyr, markedssjef for lastebildekk i Michelin i Norden.

Lanseringen av radialdekket for lastebiler innebar store gevinster i tid og sikkerhet. Selv om diagonaldekket ga et stort oppsving for mobiliteten på veiene over hele verden gjennom 1900-tallets første halvdel, hadde denne dekk-konstruksjonen begrensninger. Dekket stod dårlig imot både fart og varme, noe som innebar at dekkene hurtig ble utslitt og stelte til problemer.

Overlegent veigrep

Radialdekkets overlegne veigrep, motstandsdyktighet mot varme og den forbedrede slitestyrken økte ikke bare dekkets levetid og ga høyere komfort, men bidro også til et redusert drivstofforbruk og en lavere totalkostnad for brukeren.

- Radialdekket er siden utviklet for anleggsmaskiner, fly og motorsykler, sier Andermyr.

På verdensbasis bruker 73% av alle lastebiler radialdekk, og tallet er allerede oppe i 100% i Vest-Europa.

 

Powered by Labrador CMS