Også Doosan har satset på hybrid-modeller. Først neste år vil denne være tilgjengelig i Europa.
Også Doosan har satset på hybrid-modeller. Først neste år vil denne være tilgjengelig i Europa.

70-tonner hos Doosan

Blant de mange Doosan-nyhetene var det utvilsomt DX700LC (71,5 tonn) som var det store trekkplasteret.

I 2005 proklamerte Doosan at de skulle bli en Full-liner. Den gang ble ambisjonen av mange møtt med en lett hoderysting, men siden har man sett at koreanerne mente alvor med sin "hårete" ambisjon. Oppkjøpet av den norske dumperprodusenten Moxy har bare vært ett av mange steg på veien. På Bauma tok Doosan et nytt steg gjennom å vokse kraftig på gravemaskinsiden.

Tidligere var det DX520LC som var størst i gravemaskinspekteret, men denne avløses nå av DX700LC på 71,5 tonn.

Inn i den tunge klassen

- Dette er første innsteg til den virkelig tunge klassen, sier Paul Håkon Endresen, salgssjef i Doosan Bobcat AS (fra 20. mai markedsføres også maskinene i Doosan-familien under Rosendal Maskin AS). Utstillingmodellen er solgt til et tysk gruveselskap og i Norge kan DX700LC leveres fra oktober.

- DX700LC er den første Doosan leverer med Isuzu-motor, tidligere og eksisterende modeller er som kjent levert med Cummins-motorer eller egenproduserte motorer.

Hybrid-graver

Blant andre nyheter på Bauma var også en hybrid-graver, basert på DX225LC, som vakte en del oppmerksomhet. Modellen er utviklet for det japanske markedet og vil være tilgjengelig i Europa først neste år.

En annen spennede nyhet er gravemaskinene DX380 som fyller "hullet" mellom DX340 og DX420.

Også korthekkeren DX235LCR fikk sin messedebut på Bauma.

- Denne har fått skryt for god stabilitet, stor hytte og god servicevennlighet, sier Endresen.

En annen messenyhet var hjullasteren DL420, dette er først og fremst en oppgradert versjon av DL400.

Nye teleskoptrucker

For mange nordmenn, Endresen inkludert, var det også ekstra stas å se at Moxy hadde fått en svært fremtredende plass på den 4500 m 2 store Doosan-standen.

- Det viser at Moxy er et produkt Doosan ønsker å satse på, mener Endresen. Andre produkter Doosan ønsker å satse på er utvilsomt teleskoptrucker. På Bauma ble det lansert en rekke nye modeller, både i Doosan- og Bobcat-drakt. Skillet går på vekten, der de tyngre modellene markedsføres under Doosan-navnet, mens de lettere er å finne i Bobcats hvite farger.

På Bauma ble det lansert fire Doosan-modeller. Dette var DT70 (7 tonn løftekapasitet,9,5 meterløftehøyde), DT120 (12 tonn løftehøyde,9,7 meterløftehøyde), DT160 (16 tonn løftekapasitet,10,2 meterløftehøyde) og DT210 (21 tonn løftekapasitet,10,2 meterløftehøyde).

I tillegg lanserte Bobcat fire modeller rundtomsvingende teleskoptrucker. Den største modellen heter Bobcat TR50210 med 5 tonns løftekapasitet og21 meterløftehøyde. De øvrige har løftekapasitet 3,5-4,5 tonn og løftehøyde mellom 16 og19 meter.

Blant øvrige Bobcat-nyheter kan vi nevne minigraverne E45 og E50 på henholdsvis 4,5 og 5 tonn, samt fire nye kompaktlastere. Sistnevnte er T650 og T630 som leveres på belter, modellene kan også leveres på hjul og heter da henholdsvis S650 og S630.

Forsiden nå