Illustrasjonsbilde, salting på E18 Mosseveien ved avkjøringen til Holmlia i Oslo.
Illustrasjonsbilde, salting på E18 Mosseveien ved avkjøringen til Holmlia i Oslo. (Foto: Espen Braata)

84.000 tonn mindre salt på veiene forrige vinter

Se tallene for 2018/2019-sesongen sammenlignet med tidligere år, fra 1990-tallet til sist vinter.

Vegvesenets entreprenører brukte 84.000 tonn mindre salt vinteren 2018/2019 sammenlignet med vinteren før. Dette tilsvarer en reduksjon på omtrent en firedel.

Reduksjonen er størst i de områdene av landene der saltbruken var uvanlig stor i 2017/2018-sesongen.

- Tallene er positive. Vi arbeider for å få saltbruket lavere ned, men under forutsetning av at vi opprettholder en trafikksikker og fremkommelig vei, sier sjefingeniør Kai Rune Lysbakken i Statens vegvesen.

  Illustrasjon: Statens vegvesen
  Illustrasjon: Statens vegvesen

Lysbakken sier at saltbruken sist vinter er på nivå med gjennomsnittet av de siste fem årene. Ambisjonene er fortsatt å optimalisere saltbruken.

Vegvesenets rapport om salting, strøing og brøyting i vintersesongen viser at det brukes klart mest salt på riksveiene der man har bar-asfalt-strategi.

- Hensikten med salting er å holde veiene åpne og med god friksjon. Det er avgjørende for at veinettet er forutsigbart og trafikksikkert hele året, påpeker Lysbakken.

Han viser til at entreprenørene bruker mer sand enn salt for å holde veiene åpne. De totale mengdene påvirkes av nedbør og temperaturforholdene gjennom vintermånedene.

Forsiden nå