Lastebilene brukes til å frakte råmalm til knusere der malmen grovknuses før den transporteres opp til bakkenivå for sortering, anriking og foredling.
Lastebilene brukes til å frakte råmalm til knusere der malmen grovknuses før den transporteres opp til bakkenivå for sortering, anriking og foredling.

Allison-girkasser får kjørt seg i gruve

Allison-utstyrte LKAB-lastebiler arbeider mer enn 1000 meter under jorden i de lapplandske malmfeltene.

For 125 år siden begynte man å bryte jernmalm i industriell skala i de rike malmfeltene i Malmberget utenfor Gällivare nord i Sverige. Malmbanen åpnet gruvebrytingen og ga nye forutsetninger for industrialisering i hele regionen. Det har passert flere generasjoner med gruveteknikk siden den gang. I dag er det 123 år gamle svenske statlige gruveselskapet LKAB i ferd med å avslutte et generasjonsskifte av sin kjøretøyflåte som har pågått i mange år.

80.000 km i året under jorden

Siden midten av 1970-tallet har LKAB hatt et 50-talls gruvekjøretøyer med Allison-girkasser i bruk. Hans Degerman, vedlikeholds-mekaniker for mobilt vedlikehold i LKAB, forklarer hvorfor girkassenes slitestyrke er så viktig i gruveindustrien:

- Våre lastebiler kjører tunge lass korte strekninger med mange start og stopp, noe som sliter mye på både kjøretøy og girkasse. Gjennomsnittshastigheten er 25 km/h, og den årlige kjørelengden er ca. 80.000 km - hele tiden langt under jorden.

Halvparten av de 20 malmkroppene i Malmbergs-gruven bearbeides for tiden av LKAB. Dagens utvinningsmetode kalles skiverasbryting. I 2012 ble det nye 1250-metersnivået innviet som gjør at LKAB kan bryte malm på enda dypere nivåer.

Nylig kom det til tre nye kjøretøyer i LKABs flåte. To av dem var Scania G480 8x4 med en lastekapasitet på 90 tonn hver, begge utstyrt med Allisons helautomatiske girkasse i 4000-serien.

To Scania G480 8x4 med en lastekapasitet på 90 tonn hver, begge utstyrt med Allisons helautomatiske girkasse i 4000-serien, er noen av de siste tilskuddene til LKABs kjøretøyflåte.
To Scania G480 8x4 med en lastekapasitet på 90 tonn hver, begge utstyrt med Allisons helautomatiske girkasse i 4000-serien, er noen av de siste tilskuddene til LKABs kjøretøyflåte.

Feier jern i 10% motbakke

Et tredje nytt kjøretøy i gruvegangene, er en feiemaskin som eies og drives av Erik Landström Åkeri. Den har også en Scania med Allison-girkasse. Den arbeider i 10-timersøkter hver dag hele året i tøffe omgivelser. Det stilles derfor høye krav til driftssikkerheten, noe Landström mener Allisons helautomatiske girkasse i høyeste grad lever opp til.

- Vi må kjøre feiemaskinen svært sakte for at den skal rekke å feie opp støv og småstein. Støv fra jernmalm er dobbelt så tungt som vanlig veistøv, så de må dra tunge lass i sterk motbakke (10%) med mange start og stopp. Myke og rykkfrie igangsettinger takket være girkassens momentomformer, og en kontinuerlig kraftoverføring innebærer at sjåførene slipper å tenke på å gire og heller kan konsentrere seg om jobben i de lange arbeidsøktene, sier Landström.

Scania-forhandleren som har levert alle disse kjøretøyene, heter Norrlandsbil. De leverer det som skal være "Den optimale gruvebilen". Et av kravene fra LKAB er at en slik bil skal være utstyrt med helautomatisk Allison-girkasse, ifølge Allison Transmission.

Forsiden nå