Her er Lars Finn Kværn ankommet Loenga i Oslo fra Hønefoss med sin nye Scania R620 og er klar for lossing av 119 betongsviller.
Her er Lars Finn Kværn ankommet Loenga i Oslo fra Hønefoss med sin nye Scania R620 og er klar for lossing av 119 betongsviller.

Allsidig tømmerbil

Etter tips fra Jonas Skirbekk i Palfinger Norge fikk vi en råkald fredag formiddag 5. november på Loenga i Oslo anledning til å titte på "tømmerbilen" til Lars Finn Kværn hos Torger Skaug Spesialtransport AS. Det vi så, pekte i retning god flerbrukstenkning. Tømmeret så vi ikke noe til.

Både bilen og hengeren er bygget spesielt for transport av jernbanesviller. Dagens betongsviller veier mer enn tre, m.a.o. mer enn tresviller og tømmer. Krana må plassere 7 betongsviller i slengen bakerst på hengeren. Det vil si at den må ta vel1600 kgpå strak arm. Ifølge Jonas Skirbekk rekker en 10-tonnmeters kran for normal tømmerhåndtering i Norge, men i den aktuelle kombifunksjonen må den være kraftigere. Det ble derfor montert en Epsilon Palfinger Q170L 97, med andre ord 17-tonnmeters utgave som kom på markedet for et par år siden.

Bare 50 tonn

Med normal norsk totallengde kjører ekvipasjen slik vi så den lovlig med 50 tonn totalvekt. Maks. totalvekt for et tømmervogntog er 56 tonn, men da må totallengden være22 meter.

Når bilen til Lars Finn må gå i tømmertransport, er den med andre ord ikke fullt ut "konkurransedyktig", men i perioder med lite svilletransport er tømmertransport trolig et godt alternativ til permittert sjåfør og parkert vogntog.

Modifisert klo

For lasting og lossing av jernbanesviller er én eneste modifikasjon av tømmerkloa nødvendig. To vinkeljern må kunne gripe under kanten på 7 sviller samtidig. Måten modifikasjonen er gjort på, kan kalles "enkelhetens genialitet" (se bilde).

Med en durkdreven kranfører og kran med følsom, eller "presis" hydraulikk, går lossingen av nyttelasten ganske raskt. Vi tok ikke tiden, men undertegnede A&T-reporter rakk et par rullings og litt løsprat, så var det over. Om det tar en halvtime, eller tre kvarter å losse, eller laste, spiller liten rolle når svillene skal ut på langtur, for eksempel, fra Hønefoss til Trøndelag. Men også på såpass kort transport som den vi tittet på, Hønefoss-Loenga i Oslo, spiller et kvarter fra eller til liten rolle for hvor mange turer bilen rekker på en dag.

På denne ruta er det tidspunktet på døgnet som betyr alt. Ifølge Lars Finn Kværn må han være inne på E18 i Sandvika før 06.30 for ikke å bli stående og stange "utover formiddagen" med 50 tonn i saktegående kø.

Fornøyd fører

Både som bilfører og kranfører er Lars Finn Kværn fornøyd med utstyret. Bilen, en Scania R620, var praktisk talt ny, så det skulle bare mangle. Krana var ny, ny på markedet i 2008. Firma Torger Skaug har forøvrig biler kun av merket Scania, så Lars Finn har følgelig kjørt mye Scania.

Det han uttrykte stor tilfredshet med, bort sett fra bilen, var den nye Epsilon-modellen fra Palfinger. For en kranfører som skal ta over halvannet tonn sviller på strak arm og plassere nøyaktig på bakken, eller på bilen, gjelder særlig to egenskaper, styrke og presisjon i hydraulikken. Det var særlig sistnevnte egenskap han roste i forhold til "den gamle" han har jobbet med tidligere.

Løfteevnen er ganske godt tilpasset jobben som bilen og krana er innkjøpt for. Syv sviller veier ca.1645 kg. Det mest krevende er som antydet ovenfor å laste, eller losse, helt bakerst på hengeren. Men i dette tilfellet går det som hånd i rommelig hanske, for ifølge løftediagrammet klarer krana1620 kgpå9 meterutlegg. Maks. rekkevidde er9,7 meter.

Torger Skaug Spesialtransport AS, hjemmehørende i Jevnaker Kommune, er en meget erfaren spesialist på transport av jernbanesviller og lange betongelementer ved siden av tømmer. Grunnmuren i kompetansen har Torger Skaug i blodet som arv fra sin far.

Sjåfør Lars Finn Kværn, også durkdreven maskinfører, har tidligere vært reservesjåfør for Torger Skaug i 8 år, og fast ansatt i tre og et halvt. Bilen var ny i juni, krana har han hatt i en måneds tid, og nå begynner han å kunne den, ifølge eget utsagn.

Forsiden nå