Den nye tungtrekkeren Mercedes-Benz SLT med 650 hk motor, 3000 Nm dreiemoment og Powershift med ny ”turbo-clutch”.
Den nye tungtrekkeren Mercedes-Benz SLT med 650 hk motor, 3000 Nm dreiemoment og Powershift med ny ”turbo-clutch”.

Allsidighet hos Mercedes-Benz

Skulle man måle hvilken produsent som har det mest allsidige modellprogrammet for anleggsindustrien, tror vi vinneren ville hete Mercedes-Benz. Men det er ikke lett å slå Iveco i en slik konkurranse, og det ville bli "close race".

På Bauma hadde Mercedes-Benz en relativt nøktern stand, men de utstilte bilene representerte fire serier uten at Sprinterklassen var med. Til gjengjeld sto et meget stort antall biler ute hos påbyggerne og utstyrsleverandørene.

Ny tungtrekker

Den tunge suksess-serien Actros III anlegg er nå fullt utbygd med alle mulige varianter og godt kjent. Nyheten i denne serien på Bauma var en ny utgave av Actros SLT. Den tar nå ut 480 kW (652,8 hk) av V8-motoren på15,9 liter. Dreiemomentet er begrenset til 3000 Nm, selv om drivlinjen, inkludert en ny utgave av Powershift-kassen, er dimensjonert for 3300 Nm. Denne girkassen, G 330-12, skiller seg fra de andre i Powershift-serien. Den har én overdrive-utveksling, og armene som fester den til rammen er i smidd stål, mens de andre utgavene har støpte alu-armer.

Actros SLT-utgaven som var utstilt, spesifisert for å trekke maks. 250 tonn, har ikke den konvensjonelle convertertypen. Den har en clutch som Actros-ingeniørene omtaler som trykkstyrt, hydrodynamisk turbo-clutch.

Populær Zetros

Den nye Mercedes-tøffingen Zetros er tydeligvis blitt populær på kort tid i flere bransjer. Den første sivile Zetros ble solgt i 2009 til et finsk kraftselskap. Nå er den på plass også i Tyskland, og på MBs Bauma-stand hadde den en fremskutt posisjon.

Svakheten ved Zetros er muligens motoreffekten på 330 hk. Det kan fortone seg som litt beskjedent for endel potensielle kunder, særlig for dem som vil ha den 3-akslede utgaven. Vi hadde håpet å finne Zetros med større motor allerede på Bauma, men nei, vi må i stedet smøre oss med tålmodighet.

Geländewagen med plan

G-Klasse profesjonell kalles den fornyede veteranen og leveres selvfølgelig ikke bare som "pick-up", men også som kassebil. Utgaven med plan har betydelig lengre akselavstand enn kasseutgaven, men har den samme drivlinjen. Motoren det dreier seg om, er en 6-sylindret, common rail-innsprøytet dieselmotor på vel 183 hk og 400 Nm dreiemoment. Bilen har 5-trinns fullautomat og leveres kun som 4x4. Etter hva vi har forstått, er Mercedes-Benz i kontakt med Bertel O. Steen om eventuell import.

 

Forsiden nå