Maskinen har seks hjul, rammestyring og en rekkevidde på graveaggregatet på nesten 10 meter.
Maskinen har seks hjul, rammestyring og en rekkevidde på graveaggregatet på nesten 10 meter.

«Alrando» ble virkelighet

Husker du saken om den hjemmelagde skogsmaskinen Alrando LTL 2006 i Anlegg&Transport nummer 8, 1999? Den er skrevet av mangeårig redaktør i Moderne Transport, Knut Viggen. Bildene er fra ME-tidningen.

Hytta er nesten rundtomsvingende. Bomvinkling og graveaggregat gjør at føreren selv kan laste i skuffen eller fylle planteaggregatet som kommer til å bli montert på stikka.
Hytta er nesten rundtomsvingende. Bomvinkling og graveaggregat gjør at føreren selv kan laste i skuffen eller fylle planteaggregatet som kommer til å bli montert på stikka.

Svenske Lars Thorstensson klarte med egen innsikt, gode venner og noen entusiastiske svenske maskinbedrifter, det ingen av verdens maskinprodusenter har forsøkt seg på hittil: Å lage en nesten perfekt krysning av en sekshjuls anleggsmaskin og en skogsmaskin.

Thorstensson har arbeidet med planlegging og bygging av denne unike doningen siden 1993. Maskinen har fått navnet Alrando LTL 2006. Alrando viser til at det er en annerledes maskin. LTL er forkortelser for Thorstensson selv og flere av hans medhjelpere, mens 2006 betyr at det er 2000-tallets maskin på 6 hjul, forteller Thorstensson til de svenske fagtidskriftene Entreprenad og ME-tidningen som presenterte fenomenet i sine siste utgaver. A&T gjengir historien etter tillatelse.

Thorstensson har jobbet i svenske skoger i nesten 20 år og ønsket seg en maskin som kunne gjøre «alt» fra skogplanting til bygging av skogsbilveier. Det har han fått.

Maskinen ser ut som en forvokst gravelaster, men egentlig er det en sekshjuls skogsmaskin som det går an å grave med, utstyrt med både lasteaggregat og graveaggregat. Den har også en 23-tonnmeters kran med utskytbar tredelt bom.

Den svenske maskinentreprenøren Lars Thorstensson har laget en nesten komplett hybridmaskin for skogs- og anleggsarbeid.
Den svenske maskinentreprenøren Lars Thorstensson har laget en nesten komplett hybridmaskin for skogs- og anleggsarbeid.

20-tonner

Selve basismaskinen veier 18 tonn. Inklusive redskap og skuffer ligger maskinvekten på ca. 20 tonn.

De tradisjonelle akslene på slike maskiner er byttet ut med pendelarmer. Dermed kan maskinen senkes og heves inviduelt for hjulene på hver side. Maksimal nivåforskjell er på ca. 1 meter, og forøvrig kan ene sidens hjul være på bakkenivå mens hjulene på andre siden er en meter høyere. Det er nesten unødvendig å peke på at den kan bevege seg smidig i svært skrånende terreng, noe som blant annet er gunstig under arbeid med skogsbilveier eller opparbeiding av dosering i svingene.

Maskinen har datastyrt overvåknings- og styresystem, det ene for chasis og motor, det andre for hydraulikkfunksjonene. Totalt har systemet 24 analoge og 17 digitale utganger.

En rekke av maskinens funksjoner styres via computeren. Blant annet kan føreren forhåndsbestemme hvilket turtall motoren skal ha under arbeidet, og han låser hastigheten på det som er ønskelig. Forøvrig kan maskinen være i arbeid og samtidig flyttes. En rekke ønsker kan programmeres inn i systemet, blant annet lydsignal dersom noe ryker.

Hydrostatisk drift

Maskinen har ikke vanlig instrumentpanel idet all informasjon vises på en PC-skjerm.

Fremdriften er hydrostatisk. I hvert hjul er det montert en Poclain hudraulisk motor som drives av to Linde-pumper. Selve arbeidshydraulikken drives av Rexroth-pumper, hver med en kapasitet på 2x100 l/min. Naturlig nok har maskinen lastfølende hydraulikk.

Motoren er en seksylindret 7,6 liters Perkins på 275 hk, med et maksimalt dreiemoment på 1100 Nm. Den skal forøvrig oppgraderes til 300 hk.

Blant finessene kan nevnes et elektrisk uttak for vanning av planter, trykkluftopererte speil som kan klappes inn når det er trangt og at hytta er tippbar til høyre. Maskinen har hele 650 meter hydraulikkslanger, og den er påmontert hele 82 ekspander-lagringer som tilsammen veier 500 kilo.

Med pendelarmer får maskinen en frigangshøyde på 1200 mm.
Med pendelarmer får maskinen en frigangshøyde på 1200 mm.

Skogsplante-maskin

Maskinen skal i første rekke brukes til skogsplanting. Med både lasteaggregat og graveaggregat er den bygd slik at den også kan brukes til å rydde etter skogplantingen. Kommende sesong skal Thorstensson sette ut en halv million planter.

Lasteskuffen er på 4 m3, og i denne er det plass til å transport­ere 6.000 planter. Planteaggregatet vil rumme 720 planter.

Førerhytta er både tegnet og for det meste bygget av Lars Thorstensson selv.

Mye arbeid

Med på prosjektet var kameraten Claes Johansson, LL Skogs­maksiner AB, Gamleby Legostål AB, SSAB Oxtelösund, Voac Hydraulics, Svenske Expander AB, GeBe Förarmiljö og Rostfrio Ville.

Maskinen sto klar ved årsskiftet og har så langt gått 200 timer. Den har vært brukt til å lage skogsbilveier, men er ennå ikke helt ferdig.

Hvor mye arbeid og hvor mye penger som har gått med til prosjektet, vil ikke Thorstensson ut med. Men det dreier seg om et betydelig antall arbeidstimer og langt flere kroner enn det entusiasten opprinnelig hadde regnet med.

Så har han også fått en maskin som det ikke finnes maken til. Noen serieproduksjon av vidunderet kommer neppe på tale.

Derimot arbeides det med en idé om å utvikle en liten dumper i 10-tonnsklassen, utstyrt med pendelarmer istedet for vanlige aksler og med løsflaksystem slik at det er enkelt å skifte mellom lastekasse og annen redskap. Vi blir ikke forbauset dersom en ny merkelig maskinskapning med «design Thorstensson» dukker opp.

Forsiden nå