"Test and Drive" er tuftet på et samarbeid mellom importørene av Scania, Volkswagen og Komatsu/Bomag.
"Test and Drive" er tuftet på et samarbeid mellom importørene av Scania, Volkswagen og Komatsu/Bomag.

"Alt" på ett brett

Norsk Scania AS, Hesselberg Maskin AS og Harald A. Møller AS har igjen gjennomført et vellykket fellesarrangement, "Test and Drive 2011". Stedet var nytt denne gangen.

Scania og Hesselberg Maskin er for veteraner å regne. Det er sjuende året de arrangerer "Test and Drive". Volkswagen-importøren er fersking og var med første gang i 2010. Men dermed er bildet også komplett, i hvert fall hvis man ser på det med anleggs-øyne. Mange entreprenører har i tillegg til maskiner også gjerne lastebiler, samt noen mindre nyttekjøretøyer i form av varebiler og pickup'er. Ekstra stor var interessen i år for sistnevnte, i og med at Harald A. Møller stilte med et antall av sin nye og mye omtalte pickup, Amarok.

Stedet var nytt. De seks første årene holdt arrangementet til i et grustak like nord for Jessheim. I år hadde de tre samarbeidspartnerne valgt Exporama på Hellerudsletta.

- Ved Jessheim måtte vi jo nesten ut av kommunen for å finne en skikkelig bakke, sier kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania. Det er jo en årsak til at Norges hovedflyplass, Gardermoen, ligger like i nærheten. - Her ved Hellerudsletta finner vi bakker i alle retninger.

Bredt Scania-program

Scania stilte med et særdeles bredt lastebilprogram, hele 11 lastebiler. Dette dekket det aller meste, fra minstemann på 230 hk og helt opp til flaggskipet og Europas kraftigste serieproduserte lastebil, R730. Anleggsprogrammet var noe smalere enn tidligere, til fordel for hovedsakelig distribusjonssegmentet. Også hos Scania er det automatisert giring, Opticruise, som gjelder. Bare en av bilene hadde manuell girkasse.

Det ble en rask prøvetur med flaggskipet R730 med dumperkasse og dumperkjerre fra Istrail, totalvekt i underkant av 51 tonn. Hellerudsletta - Karihaugen og retur byr på den herlige, bratte Djupdalen fra begge kanter, hvor det massive dreiemomentet på hele 3500 Nm kommer fullt til sin rett. Opp nordfra sank hastigheten til 61 km/t på det bratteste. Alle som kjører tungt i området vet at det er bra. Tidligere på dagen hadde vi prøvd MAN-flaggskipet TGX 33.680 med samme totalvekt i samme bakke. Der sank hastigheten til 52 km/t, noe som fortsatt er bra. Med 500 flere Nm og en klart lavere totalutveksling vil det nødvendigvis være slik.

Kundene kunne bli informert om flere nyheter på anleggsbilene, som høyt luftinntak, ny chassishøyde, skivebremser i kombinasjon med navreduksjon og ny boggi.

Komatsu

Hesselberg Maskin representerer Komatsu som er verdens største gravemaskinprodusent, og Bomag som verdens største når det gjelder komprimeringsutstyr. Til "Test and Drive" hadde selskapet tatt med seg sju beltegravere fra to til 32 tonn, en hjulgraver på 16 tonn, to Komatsu hjullastere på 6 og 16 tonn, samt Bomag valsetog og vibroplater. Alt utstyret kunne prøves på stedet.

Hesselberg Maskin startet sin virksomhet med Allis Chalmers anleggsmaskiner i 1936. Siden 1974 har Komatsu vært hovedagenturet, mens Bomag kom til i 1981. Selskapet selger også Veekmas veihøvler og Fresia spesialmaskiner.

Komtrax

Alle maskinene som ble vist på Hellerudsletta, leveres med Komtrax satellittovervåkningsutstyr som standard, men kunden må inngå avtale om bruk. Maskineieren kan overvåke maskinene sine ved hjelp av dette utstyret. Ved hjelp av GPS kan han enkelt se hvor maskinen befinner seg, samtidig som all maskinkjøring blir registrert. Dette kan blant annet brukes til å fastslå aktiv kjøring, tomgangskjøring og drivstofforbruk. Dette kan være et hjelpemiddel for mer effektiv og drivstoffbesparende bruk av maskinen.

Maskinleverandøren kan blant annet overvåke den tekniske tilstanden på maskinen og planlegge gjennomføring av vedlikehold og reparasjoner.

Utvidet garanti

Det kan tilbys vedlikeholdsavtale og utvidet garanti, M+, på Komatsu-maskinene. Ett av kravene er at det er Komtrax-avtale på maskinen. Med M+ blir garantitiden forlenget til fem år og 5000 timer for gravemaskiner inntil 11 tonn og andre lettere maskiner og 10.000 timer for tyngre utstyr (seks år/12.000 timer for gruveutstyr). Avtalen kan inngås på maskiner som er inntil to år gamle, og den følger maskinen ved salg.

VW nyttekjøretøy

VW-importøren stilte med et bredt program av VW nyttekjøretøyer, både i form av en bilutstilling og for prøvekjøring. Utstillingen besto av sju biler, deriblant nye Crafter. Til landeveiskjøring sto ikke mindre enn ni biler til disposisjon, mens seks Amarok kunne kjøres i en offroad-løype under kyndig veiledning fra to instruktører som er eksperter på terrengkjøring.

Det skjer nesten kontinuerlig nyheter i nyttekjøretøyprogrammet fra VW. Disse er omtalt i andre sammenhenger i våre tidsskrifter.

4000 maskin- og bilkunder hadde besøkt "Test and Drive" før årets arrangement, og rundt 600 var invitert til Hellerudsletta. I tillegg ble det arrangert to åpne dager under "Test and Drive 2011". Mottoet for å gjennomføre et slikt arrangement er som tidligere: Det er enklere å flytte menneskene til biler og maskiner enn omvendt.

Forsiden nå