Lars Thomas Utne (t.v.) og Svein Bekken (GSI Norway) da Utne hentet Utne Transports første vogntog fra GSI Norway AS i april 2015.
Selvbærende aluminiumsgulv og rammevange i aluminium.
Innvendig er det meste i aluminium. Bildet er fra hengeren.
Svein Bekken foran sitt første påbygg-salg til Utne Transport. Til høyre ses en MAN som skal bygges med dumperkasse til en annen kunde.
Bilde av hengerens høyre side.
Bilde av venstre side på hengeren.

Aluminium for (nesten) alle pengene

Lars Thomas Utne, daglig leder i Utne Transport, har kjøpt et lettmetall-vogntog for plast-transport.

Utne var med Østfold-bedriften GSI på fabrikkbesøk i Polen. Der fikk han øynene opp for nye måter å tenke påbygg på, hvorpå Utne utbryter «jeg skal ha en sånn», og peker på ett ferdig «bil og henger volum-sett».

- Jeg har aldri sett så mye aluminium i påbygg som hos GSIs polske påbyggerkontakter. På de mest ekstreme tilhengerne, er omtrent bare trekkøyet i stål. Resten av metallet er aluminium, sier han.

Ruster ikke

AT.no var med da Utne hentet bedriftens nye Volvo FH 420 hos Volmax AS i Råde. Noen få kilometer unna, i samme kommune, plukket han opp den splitter nye tilhengeren hos GSI Norway.

Bil og henger har selvbærende aluminiums-gulv, og på hengeren er rammen i aluminium. Det er naturlig nok ikke like mye lettmetall på bil som henger, men det som er i stål er galvanisert.

- Når vogntoget bygges på denne måten slipper vi rust. Det er viktig når bilen skal kjøres fast mellom Skageneset på Sotra og Espevær på Bømlo, og ha nærhet til sjøen, med plastkasser fra Jackon, sier Utne.

Selvbærende aluminiumsgulv og rammevange i aluminium.
Selvbærende aluminiumsgulv og rammevange i aluminium.

 

- Har bygget en standard

Det er ca. 85 lastebiler som kjører for Utne Transport. 45 av bilene eier selskapet selv, resten leies inn til fast kjøring.

15-20 av Utnes egen bilpark kjører plast og plastbasert isolasjon for Fredrikstad-bedriften Jackon AS.

Selv om Utne har mange biler og hengere, var dette første påbygg som ble kjøpt av GSI. Påbygget har vært nybrottsarbeid med utfordringer for alle involverte. På den polske fabrikken har påbyggerne fått innblikk i hvordan norske lastebiler skal bygges, og de har levert varene som bestilt.

Etter at Statens vegvesen også har sagt sitt, er vogntoget nå i drift på Vestlandet på oppdrag for Jackon.

- Nå har vi bygget en standard, så neste gang er løypen oppkjørt, sier Utne, som ikke ser bort i fra at det blir ett påbygg til av samme type i nær fremtid.

Med lav egenvekten på vogntoget, åpnes det også opp muligheter for transport der vekt er avgjørende for å få oppdraget.

Bygget til seg selv

GSI Norway AS ble startet i 2007 av Gjermund Edvardsen og Svein Bekken.

- Til å begynne med bygget vi i hovedsak tippbiler som vi skulle bruke selv. Men da andre ønsket at vi bygget for dem, startet vi GSI for å holde påbyggerdelen separat, sier daglig leder Svein Bekken i GSI.

Bekken har etter hvert opparbeidet seg et solid kontaktnettverk i Polen med påbyggerbedrifter som kan levere til GSIs kunder.

Det som begynte med dumperpåbygg til eget bruk, er nå blitt hovedgesjeften der nesten bare fantasien setter en stopper for hvilken type påbygg eller henger det er mulig å realisere.

Fakta om påbygg på bil og henger som ble levert til Utne:

  • Skyvbart tak og skyvbare sider.
  • 3 meter innlastningshøyde på bil og henger
  • Horisontalt og vertikalt strammesystem.
  • Dører bak og framme på henger for enkel gjennomkjøring.
  • Dører bak på bil m. bakløfter for gjennomkjøring og lasting.
  • TIR – kapell på bil og henger.
  • Manuellt heisesystem på venstre side bil og henger.
  • Henger bygget i aluminium.
  • Bilpåbygg bygget i aluminium.
  • Egenvekt tilhenger    4.400 kg.
  • Egenvekt bil inkl bakløfter 11.600 kg.
  • Samlet nyttelast for vogntoget 28.000 kg.

Forsiden nå