Amarok gjorde unna testløypa med et snittforbruk på 0,75 l/mil.
Amarok gjorde unna testløypa med et snittforbruk på 0,75 l/mil.

Amarok - gjerrig nykommer

At VW-motorene er drivstoffgjerrige, er ingen stor nyhet, og nykommeren Amarok er intet unntak.

Første møtet med Amarok på offentlig vei ble en trivelig opplevelse. Bilen gir solid inntrykk fra første stund. Vi kjørte en Highline-utgave med permanent 4Motion og manuell girkasse. Highline er den mest eksklusive av de tre utstyrspakkene som Amarok leveres med, de andre er Basis og Trendline. Utgaven vi kjørte var personbilregistrert, så baksetene var nok til en viss grad med på å redusere det innvendige støynivået noe.

I førerhuset er likhetsfaktoren stor sammenlignet med andre Volkswagen-produkter. Skinnsetene er behagelige og enkle å justere til ønsket kjøreposisjon. Ratt og andre instrumenter er oversiktlige, og hendler og brytere er store og kraftige. Rattet er justerbart både i lengde- og høydretning.

Om bilen

Amarok leveres med to forskjellige 2-liters motoralternativer, en på 122 hk med variabel turbo og en 63-hester med bi-turbo og hele 400 Nm dreiemoment. Videre leveres Amarok i Norge enten med permanent eller innkoblbar 4-hjulsdrift. For å se forskjellen er firetallet i 4MOTION merket rødt når bilen er utstyrt med tradisjonell overføringskasse og differensialsperre, alt kobles inn ved hjelp av knappetrykk. Om bilen skal benyttes til mye utfordrende terrengkjøring, kan en mekanisk differensialsperre leveres som tilleggsutstyr. @%:Bilen vi kjørte hadde et sort 4-tall, noe som betyr permanent 4x4 med standard fordeling 40-60 mellom for- og bakaksel, via en Torsen-differensial. Også her kan differensialsperre kobles inn med et knappetrykk.

Bilen har også et eget ABS-program for terrengkjøring som reduserer bremsestrekningen ved kjøring i løse masser. ESP-systemet har også en funksjon for å assistere ved kjøring nedover bakker under 30 km/h. Ved bratte bakker kan systemet aktivere bremsene for å unngå uønsket fartsøkning. Selv om bilen står i nøytral, kan systemet benyttes om føreren trykker på gass og brems samtidig. 

Førerinntrykk

Styringen er presis, men på flat vei på glatt føre understyrer den en smule. Ved kjøring oppover i krappe svinger er 40-60 fordelingen av 4x4-systemet merkbart ved at den lett overstyrer litt.

2-litersmotoren går stort sett bare og koser seg og er villig fra 12-1300 o/min. Ved at bilen har en egenvekt på rundt 2-tonn blir den sammen med en bra styring og en god fjæring stødig å kjøre. Fjæringen er av en slik art at den ikke blir for stiv selv om bilen kjøres uten last, men selv fullastet fungerer den utmerket.

Vi fant få ting som vi ikke likte under prøvekjøringen, som hovedsakelig foregikk i dagslys. På en kveldstur med slapseføre, fikk jeg god grunn til å ønske meg litt kraftigere fjernlys. Jeg stoppet på en bensinstasjon for å vaske av lyktene, men det hjalp ikke stort.

Økonomi

For å måle drivstofforbruk ble bilen kjørt i vår Stor-Oslo løype, som består av motorveikjøring, landeveiskjøring og litt bykjøring. Ruten går fra Kolbotn til Olavsgård og tilbake mot Ring 3 via Nittedal. Deretter går turen opp til Tryvann før vi kjører over Sollihøgda med retur til Kolbotn via Røyken og Oslofjordtunnelen. Totalt er løypa 20 mil med mye klatring og nedstigninger.

Totalt brukte "vi" 14,93 liter på 199 km (bilens trippteller) noe som gir et forbruk på 0,75/mil. Temperaturen vekslet mellom -4 og -14 grader langs testruten. Bilen var lastet opp mot maks. med en totalvekt på 2740 kilo.

I tillegg benyttet vi bilen til daglig kjøring i noen dager. Disse dagene var det varierende temperaturer fra 0 og ned til minus 18 grader. Føreforholdene var fra fine vinterveier til slapseføre og snø. Totalt kjørte vi da 375 km med et gjennomsnittsforbruk på 0,9 liter/mil.

Testbilen har en veiledende pris på 592.360 kroner, men som varebil i basisversjon og med den minste motoren er veiledende pris 295.200,-

Forsiden nå