En Amarok Single Cab tar seg bra frem i ulendt terreng, og selv om det ikke ser slik ut, foregikk det hele relativt mykt og kontrollert.
En Amarok Single Cab tar seg bra frem i ulendt terreng, og selv om det ikke ser slik ut, foregikk det hele relativt mykt og kontrollert.

Amarok med 8-trinns automat

Amarok kommer nå med en 8-trinns automatgirkasse som girer nesten som en DSG-kasse.

Ulike VW-modeller sto på rekke og rad da vi ankom flyplassen i syd-Spania. Ettersom det var automatkassen vi på forhånd var mest spent på, var bilvalget enkelt.

Vi viste lite om girkassen på forhånd, og etter noen mils kjøring begynte praten å gå om hvilket prinsipp kassen var bygd på. Var det en DSG med dobbeltclutch, eller en konvensjonell automatkasse med konverter. Både undertegnede og en journalist fra et annet forlag var på dette tidspunktet mer eller mindre sikker på at vi kjørte en DSG-kasse som var forsterket for å tåle det høye dreiemomentet i Amarok-motoren.

- Vi tok skammelig feil, for bilen hadde en konvensjonell 8-trinns automat med konverter. Den girer nesten like raskt som en DSG-kasse.

Girkassen har 8 trinn for å få så optimal spredning av utvekslingene som mulig. Førstegir er lavt for å fungere bra under terrengkjøring og ved tauing, mens 8. trinn er «høyt giret» for å spare drivstoff ved landeveiskjøring. Trinnene i mellom skal være optimalisert både for lavt drivstofforbruk og lavt CO2-utslip. Faktisk har Amarok-utgaven med denne automatgirkassen lavere CO2-utslipp enn en versjon med manuell girkasse og samme motor.

En annen fordel med automatkassen er at tilhengervekten økes til 3,2 tonn.

Single Cab

Amarok er nå også tilgjengelig med Single Cab, men med et førerhus som er noe lengre enn hos de fleste konkurrentene. Det er mulig å justere setet til optimal kjørestilling for de aller fleste, samtidig som noe verktøy eller andre ting får plass bak setet.

I kombinasjon med det korteste førerhuset leveres to motoralternativer, en 2,0-liters TDI-motor som yter 122 hk og den samme motoren med bi-turbo og en ytelse på 163 hester. Begge leveres med manuell seks-trinns girkasse, og med valgbar bakhjulsdrift, eller den innkoblbare 4-Motion-versjonen med reduksjonsgir. Den minste motoren har et oppgitt forbruk på 0,72 lit/mil og et CO2-utslipp på 189 g/km. I tillegg til standard elektronisk differensialsperre, er det mulig å oppgradere til en mekanisk sperre på bakakselen.

Lasteplanet er hele 2,2 meter langt, og ettersom det er 122 cm mellom hjulkassene, er det god plass til to europaller på planet. Single Cab koster ca. 15.000 kroner ink. mva mindre enn en tilsvarende Double Cab.

Forsiden nå